Tips voor een zelfstandig HR professional

11/09/2012 Leestijd: 2 minuten

Zelfstandig ondernemers staan voor de uitdaging succesvolle verkopers te worden. Zowel in goede als in slechte tijden, bepaalt de klant jouw succes en dat beseffen steeds meer zzp’ers.

Succes

De klant bepaalt jouw succes als ondernemer. Het gaat daarbij niet alleen om het succes van jouw concept, dienst, product of kennis en ervaring. Het gaat met name om jou als mens, als zelfstandig HR professional. De mens achter jouw dienstverlening en expertise wordt steeds belangrijker om een opdrachtgever te enthousiasmeren over jouw  toegevoegde waarde.

Als zzp’er moet je weten wat je klant wil, wie hij is en wat zijn behoeften zijn. Het gaat om goed en klantgericht communiceren. Daarbij is het gemeenschappelijk maken van waarden, feiten en normen een basisvoorwaarde voor het opbouwen van een relatie. Ook het tonen van initiatief en het zorgvuldig volgen van de contacten maakt ondernemen succesvol. Het geven van aandacht, het tonen van respect en het oprecht willen helpen van de klant is essentieel. Volhouden, doorpakken en af en toe even een pas op de plaats maken. Succesvol verkopen is niet meer en niets minder. Het gaat erom dat je de boodschap uitstraalt: ‘ik denk, ik leef en ik voel’ met u mee.

Een opdrachtgever en of potentiële klant wil dat je zijn problemen begrijpt en accepteert. Veel mensen zoeken een klankbord, iemand die naar hen luistert. Een klant wil een deskundig professional tegenover zich die zich duidelijk concentreert op zijn situatie. Het verkrijgen van een opdracht, het sluiten van een overeenkomst is een blijk van vertrouwen. De aandacht die jij jouw klant geeft,wordt op deze manier gewaardeerd.

Verkopen, het afsluiten van een offerte of tekenen van een overeenkomst stoelt op drie zaken

1. Zelfvertrouwen , het vertrouwen dat je als HR professional, zzp ‘er in jezelf hebt
2. Het vertrouwen dat je hebt in jouw onderneming
3. Het vertrouwen wat je hebt in je eigen  expertise,  product, dienst en of ervaring

Alles valt of staat met het uitstralen van vertrouwen en plezier in de dingen die je doet.
Je zult jezelf moeten laten zien, want klanten willen echte mensen tegenover zich. Mensen die betrouwbaar, eerlijk en oprecht zijn in het contact. Mensen hebben behoeften aan verbondenheid.

Pas als je in staat bent om de klant echt te kennen in zijn probleem, zul je een langdurige relatie met hem kunnen aangaan.

Hoe succesvol ben jij als zelfstandig ondernemer?

0 reactie(s) op “Tips voor een zelfstandig HR professional”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.