Boekreviews

De HX Factor: ideeën om organisaties menselijker te maken

Afgelopen tijd heb ik het boek ‘De HX factor’ gelezen. Dit boek is samengesteld door ruim 30 adviseurs van Deloitte Human Capital en gaat over Human Resource Management - of hoe zij het liever noemen - Human Experience Management (afgekort HXM). Het boek staat bomvol met casussen en is geschreven door diverse consultants van…

lees meer

De klant-energieke organisatie: Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

De klant-energieke organisatie. Dit inspiratieboek geschreven door Sonja Stalfoort kan ik iedereen aanraden die klantgericht wil ondernemen. Het idee van een duurzame, holistische aanpak om een organisatie verder te brengen spreekt me aan. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit boek zweverig is, juist verre van. Het geeft concreet en stapsgewijs een pragmatische leidraad…

lees meer

Vijf sterrenaanpak voor een gezonde werkdruk

Het is al jarenlang een veelbesproken onderwerp en het lijkt er inmiddels in deze tijd ook een soort van bij te horen. Het lijkt immers bijna zeldzaam als jij dit nog nooit hebt ervaren. 1 op de 3 medewerkers heeft hier last van (FNV). Ik heb het over het begrip ‘werkdruk’. De auteurs van…

lees meer

Kies zelf je koers in de veranderende wereld

Ik werd getriggerd door de titel van het boek ‘Once upon a future’ met de subtitel ‘kies zelf je koers in de veranderende wereld’. Ik was benieuwd wat ik hier van zou kunnen leren. Het is geschreven door Leen Zevenbergen en Ruud Veltenaar en ik neem jullie in deze blog mee in de belangrijkste…

lees meer

Doe niet zo moeilijk: de kunst van het relativeren

Mensen raken regelmatig met elkaar in conflict en roepen dan 'doe niet zo moeilijk!' naar elkaar. Maar wie doet er dan eigenlijk moeilijk? Daar kom je vaak niet uit, want wat jij onzinnig vindt is voor de ander een normale reactie. En dat geldt ook andersom. Via Haystack mocht ik het boek 'Doe niet…

lees meer

Detoxing organisations

In deze periode van social distancing en thuiswerken worden we uitgedaagd om onze energie goed te verdelen. Nu ik geen reistijd meer heb, heb ik wel meer rust om een boek te lezen. Ik kreeg via mijn collega Guusje Nagels het boek met de titel Detoxing Organisations van Marjan Decat in handen en deel…

lees meer

In 10 stappen ontspannen succesvol

Wat de meeste mensen is aangeleerd, is dat tijd geld is. Tijd is je meest kostbare bezit, en als drukke professional heb je geen tijd te verliezen. Het gevolg hiervan is dat een opgejaagd gevoel voor veel mensen vrijwel de enige manier is om succesvol te blijven. Ben je bang om de 'regelmodus' los…

lees meer

Motivatie: de verrassende logica achter onze persoonlijke drijfveren

Motivatie van werknemers is een ‘hot topic’ in het bedrijfsleven. Het weten te motiveren, binden en boeien van personeel zorgt voor gelukkiger personeel, met een lager verzuim en een verhoogde productiviteit tot gevolg. Althans, dat is het idee. Dan Ariely biedt met zijn toepasselijk getitelde boek ‘Motivatie’ een interessant kijkje in de logica achter…

lees meer

De essentie van leiderschap

Leiderschap blijft een actueel thema waar veel boeken over zijn en worden geschreven. Ik verwacht dat dit zo zal blijven, omdat de wereld om ons heen continu verandert. Dit heeft impact op de manier waarop leidinggevenden hun rol oppakken en hun medewerkers het beste kunnen meenemen in het realiseren van de doelstellingen van een…

lees meer

Cybersecurity in 60 minuten: digitale trends en tools

Je kunt geen nieuwspagina meer open klikken of het journaal kijken zonder dat het onderwerp van digitalisering aan bod komt. In deze tijd maken we op grote schaal gebruik van systemen en technologieën die worden aangestuurd door software. Hoewel deze nieuwe digitale manier van leven veel mogelijkheden biedt, zit er ook een keerzijde aan.…

lees meer