Boekreviews

Organisatieverandering is mensenwerk

Het verbinden van mensen is essentieel om een organisatie wendbaar en weerbaar te maken. In het boek ‘Mensenwerk’ geven Xavier van Leeuwe en Matthijs van de Peppel je een kijkje in hun ervaring als leidinggevende in de mediasector, in een periode waarin mediabedrijven drastisch moeten veranderen om niet ten onder te gaan in het…

lees meer

Handboek voor talententeams

Van nature is ieder mens ergens goed in en dat is precies de basis van het boek  ‘Handboek voor talententeams’ van Kees Gabriels en Jan de Dreu. Zij nemen je in dit boek mee in hun zienswijze op talent binnen teams en hoe dit kan worden ingezet om organisatiedoelen te behalen of organisatieverandering te…

lees meer

From Hero to Zero: tips van een succesvolle ondernemer

Theorie en praktijk gaan hand in hand, toch? Vaak wordt er gezegd dat de praktijk juist compleet anders is dan de theorie. Het boek ‘From hero to zero’ van Dolf Kos legt de theorie pal naast de praktijk van zijn bedrijf om jou te laten zien wat logische successen waren en welke signalen eerder…

lees meer

Werkdruk bestaat niet

Werkdruk is de laatste jaren een veelbesproken onderwerp. Ondanks het groeiende bewustzijn rond dit onderwerp blijven termen als stress, drukte, werkdruk en burn-out containerbegrippen die geregeld door elkaar worden gebruikt. In ‘Werkdruk bestaat niet’ neemt Sierd Nutma je mee in zijn gedachtegoed. Hij trekt de verschillende containerbegrippen los van elkaar en neemt je mee…

lees meer

De HX Factor: ideeën om organisaties menselijker te maken

Afgelopen tijd heb ik het boek ‘De HX factor’ gelezen. Dit boek is samengesteld door ruim 30 adviseurs van Deloitte Human Capital en gaat over Human Resource Management - of hoe zij het liever noemen - Human Experience Management (afgekort HXM). Het boek staat bomvol met casussen en is geschreven door diverse consultants van…

lees meer

De klant-energieke organisatie: Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

De klant-energieke organisatie. Dit inspiratieboek geschreven door Sonja Stalfoort kan ik iedereen aanraden die klantgericht wil ondernemen. Het idee van een duurzame, holistische aanpak om een organisatie verder te brengen spreekt me aan. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit boek zweverig is, juist verre van. Het geeft concreet en stapsgewijs een pragmatische leidraad…

lees meer

Vijf sterrenaanpak voor een gezonde werkdruk

Het is al jarenlang een veelbesproken onderwerp en het lijkt er inmiddels in deze tijd ook een soort van bij te horen. Het lijkt immers bijna zeldzaam als jij dit nog nooit hebt ervaren. 1 op de 3 medewerkers heeft hier last van (FNV). Ik heb het over het begrip ‘werkdruk’. De auteurs van…

lees meer

Kies zelf je koers in de veranderende wereld

Ik werd getriggerd door de titel van het boek ‘Once upon a future’ met de subtitel ‘kies zelf je koers in de veranderende wereld’. Ik was benieuwd wat ik hier van zou kunnen leren. Het is geschreven door Leen Zevenbergen en Ruud Veltenaar en ik neem jullie in deze blog mee in de belangrijkste…

lees meer

Doe niet zo moeilijk: de kunst van het relativeren

Mensen raken regelmatig met elkaar in conflict en roepen dan 'doe niet zo moeilijk!' naar elkaar. Maar wie doet er dan eigenlijk moeilijk? Daar kom je vaak niet uit, want wat jij onzinnig vindt is voor de ander een normale reactie. En dat geldt ook andersom. Via Haystack mocht ik het boek 'Doe niet…

lees meer

Detoxing organisations

In deze periode van social distancing en thuiswerken worden we uitgedaagd om onze energie goed te verdelen. Nu ik geen reistijd meer heb, heb ik wel meer rust om een boek te lezen. Ik kreeg via mijn collega Guusje Nagels het boek met de titel Detoxing Organisations van Marjan Decat in handen en deel…

lees meer