Boekreviews

TED TALKS – de officiële gids voor het geven van goede presentaties

Ik had ‘m al vaker in de boekenwinkel zien staan, het boek TED Talks: the official TED Guide to Public Speaking van Chris Anderson. Zelf kijk ik vaak naar de inspirerende video’s van TEDx via YouTube. De inhoud van de lezingen die daar te zien zijn is niet zwaar theoretisch, het zijn meestal vernieuwende…

lees meer

De vijf stappen om te werken aan werkgeluk

Werkgeluk is een trendy maar vaag onderwerp. Het lijkt een zweverige term en met name gericht op de medewerker, maar in feite levert sturen op werkgeluk ook voor de organisatie wel degelijk iets op. Namelijk rendement. Maar hoe benader je dit vanuit de strategie van de organisatie? Dat is eigenlijk vrij simpel. Door het…

lees meer

Tips om beter leiding te geven op afstand

  Vind jij het moeilijk om samen te werken en te overleggen met medewerkers die thuis of mobiel aan de slag zijn? Wanneer jij leiding geeft aan professionals op afstand en wil ontdekken hoe je dat het beste zou kunnen doen, dan is het boek van Gonny Vink een onmisbaar boek voor jou. De…

lees meer

De 8 bronnen die de mate van bezieling en groei in je organisatie beïnvloeden

Afgelopen week las ik het boek met de titel ‘Bezieling werkt’. Het is geschreven door Hans Wopereis en vermeldt o.a. de 8 bronnen van groei en ontwikkeling in organisaties. Anno 2019 zien we dat steeds meer mensen hun hart volgen en als ZZP’er starten. Veel professionals willen zich niet meer voegen in systemen en…

lees meer

Winst is goed, werk is beter: een nieuwe kijk op succesvol zaken doen

Zakelijk succes wordt volgens de schrijver Johan van den Elzen niet meer bepaald door geld maar door morele waarden. De winnaars van morgen hebben een dienende rol en zorgen ervoor dat hun eigen belangen in dienst staan van mens en milieu. Johan voorspelt een toekomst waarin bedrijven, banken en overheden niet meer streven naar…

lees meer

Het GROTE gesprekkenboek: een praktische leidraad voor HR professionals en leidinggevenden

Natuurlijk reageerde ik weer even enthousiast als altijd op de vraag van Guusje of ik weer een boek zou willen reviewen. Mijn eerste keuze was helaas al vergeven, dus ging ik voor “Het grote gesprekken boek”. Toen ik het boek thuis in de brievenbus kreeg, bleek het een redelijk ‘dikke pil’ van bijna 500 pagina’s…

lees meer

Assessmentcenters: talenten van vandaag voor organisaties van morgen

Veel organisaties zetten assessments in voor een betrouwbare selectie van personeel of juist om het talent en groeipotentieel van de medewerkers in kaart te brengen. Maar biedt het inzetten van assessments wel een meerwaarde? En hoe gaat zo’n assessment dan in zijn werk? Organisatiepsycholoog dr. Jeroen Seegers geeft met het schrijven van het boek…

lees meer

Collega gezocht: trots uitdragen in je eigen netwerk

In de zakelijke dienstverlening hebben organisaties meestal ofwel te weinig (mooie) opdrachten, ofwel te weinig goede medewerkers. Meer opdrachten betekent werk voor de verkopers en meer collega’s vinden laten we lekker over aan HR en recruitment. Dat is niet de taak van andere afdelingen. Toch? In ‘Collega gezocht’ van Maarten van Os en Jan…

lees meer

Dienend leiderschap: breng de ‘human’ terug in HR met behulp van het EACH model

De human terug in HR. Ja, het is een beetje treurig dat ik het moet opschrijven. Maar wie Lucy Adams is tegengekomen (op papier of in het echt) kan niet anders concluderen dat het zo gesteld is met het HR vak. HR heeft het bont gemaakt met hopeloos ingewikkelde beoordelingssystemen, overbodige regels en procedures om middelmatige…

lees meer

Dive at work: een future-proof antwoord op een werkplek vol afleiding

Meerdere keren per week spreek ik professionals die worstelen met het vinden van een weg door de hoeveelheid werk dat op ze afkomt. Ook zelf vind ik het een uitdaging om hierin de juiste keuzes te maken. Het boek Dive at work heeft mij geïnspireerd om kritisch te kijken naar de organisatie van mijn werk…

lees meer