Case

Microsoft TalentLab: zoet en zuur

Belofte maakt schuld, en dus heb ik vandaag Microsoft TalentLab bezocht, vermomd als enthousiaste Microsoft Dynamics developer die op zoek is naar nieuwe uitdagingen. Microsoft TalentLab is een initiatief van Microsoft voor haar partners. De partners zijn daarmee verantwoordelijk voor het vullen van de site met relevante content en banen. Ik ga dus eens kijken hoe…

lees meer

Intervisie zonder praten, ja dat kan!

Op een avond in november zit een groep van coaches en HR-adviseurs, die allemaal wel enige ervaring met intervisie hebben, klaar voor een inspirerende avond. Alexandra, een van de bedenkers van ‘Ziejem’ houdt de uitleg kort en krachtig. Gezien de achtergrond van de groep gaan we iets afwijken van de normale werkwijze. Aan de…

lees meer

Huisarrest voor te dikke stewardessen

Medewerkers met overgewicht, elk bedrijf heeft er wel eens mee te maken. Een secretaresse die vraagt om een op maat gemaakte stoel omdat haar bureaustoel is doorgezakt, te dikke medewerkers die zich vaker ziek melden omdat ze ongezond eten, te weinig bewegen en daardoor vatbaarder zijn voor ziekten. En, ook stewardessen die niet meer…

lees meer

HR analytics; een wereld te winnen

Het gonst al langer rond in de HR wereld: HR-analytics of HR big data, maar tot nu toe houdt slechts een handje vol organisaties zich er echt mee bezig. Hoe ver is jouw organisatie hierin? Terwijl iedereen het er wel over eens is, wat het kan opleveren, krijgt het nog onvoldoende prioriteit. Hebben we…

lees meer

Het personeelsbeleid van Disney is ook magie!

De magie van Disney is een veelbesproken onderwerp. Er zijn boeken geschreven over Walt Disney als genie en als slavendrijver. Door het succes van Disney loopt een herkenbare lijn: die van sterk personeelsmanagement. Sterk zeg ik, niet 'goed', omdat er ook getwijfeld werd aan de manier waarop Walt Disney het beste in mensen naar…

lees meer

Heineken: Klanten zijn veel belangrijker dan (toekomstige) medewerkers

Deze keer is Heineken aan de beurt. Wat zou de online ervaring zijn bij onze nationale trots, ’s lands grootste bierbrouwer. Aan marketing euro’s geen gebrek bij deze club, dus wie weet hebben ze iets daarvan in de richting van online recruitment laten vloeien. Geen homepage maar een leeftijdscontrole… Heineken zorgt goed voor de…

lees meer

Geef richting aan je loopbaan in drie stappen

Er is geen magische oplossing. Dat is niet leuk om te horen en ook niet heel leuk om te typen. Maar wel nodig: we hebben onze maatschappij gevuld met allerlei quick fix methodes die niet écht werken. Marketing heeft er voor gezorgd dat we verwachten met een druk op de knop of een pil…

lees meer

Een praktijkvoorbeeld van creatief leiderschap

Goedemorgen, KUNST VERONTRUST, WETENSCHAP STELT GERUST... Toen ik dit las in mijn ochtendblad, schoot mij ineens iets te binnen van een hele poos geleden dat met het bovenstaande niets, maar dan ook niets te maken had en dat ik u toch niet wil onthouden. Hooguit, dat het ook een tegenstelling duidt. Namelijk dat het…

lees meer

Een sollicitant als George Clooney

Goedemorgen, "Are you a doctor? A lawyer? No? Then you must be Jewish!" Dit overkwam mijn vader toen hij in een New Yorkse taxi stapte op een van zijn reizen. Hij moest er erg om lachen, want juist New Yorkse taxichauffeurs staan erom bekend dat ze geen blad voor de mond nemen als ze…

lees meer

Een spiegel (HR) verhaal

Goedemorgen, "Het kind van de moor ziet ook zwart". Ik moest aan deze oude uitdrukking denken, toen ik aan het bladeren was in mijn schriftje met opmerkelijke zaken en een verhaal tegenkwam dat ik u niet wil onthouden, omdat het een ervaring betreft die we allemaal hebben meegemaakt. Een spiegel-verhaal dus. Regelmatig ontmoeten wij…

lees meer