Case

Recruiter: maar zo goed ken ik je niet

Toen ik in 2008 begon als freelancer in de online communicatie, haalde ik de banden aan met allerlei recruiters, intermediairs en andere mensen die mij mogelijk aan een opdracht konden helpen. Stad en land reisde ik af voor intakegesprekken, die allemaal leuk en spontaan en gezellig waren. Meestal eindigden die gesprekken met de woorden…

lees meer

Persoonlijkheid en werk

Heeft u tijdens een vergadering wel eens opgelet hoe de beslissingen tot stand komen? Het is leerzaam om te bestuderen welke factoren in een beslissing een rol spelen. Centraal staan, hopelijk, de inhoudelijke argumenten. Maar de manier waarop deze argumenten worden gebracht speelt ook een rol. Wordt een argument bevlogen gebracht, of analytisch? Of…

lees meer

Philips, ‘sense and simplicity’? Niet voor kandidaten!

Vandaag is het de beurt aan Philips om te laten zien hoe ‘candidate centric’ zij hun online recruitment proces hebben ingericht. Na de ervaringen bij ASML (redelijk) en Getronics (ronduit slecht) is dit de derde onderneming in de technologie sector. Aan informatie geen gebrek De Homepage bevat geen link naar een ‘werken bij’ sectie,…

lees meer

Off- en nearshoring, trend of noodzaak?

In vakbladen en kranten wordt tegenwoordig veel gesproken over het off- en nearshoren van bedrijfsactiviteiten. Wat betekent dit precies? En wat zijn de voordelen? Om hier een antwoord op te kunnen geven, kijken we eerst naar de definitie en het ontstaan van off- en nearshoren. Off- en nearshoring Met de term ‘Offshoring’ wordt in…

lees meer

Intervisie zonder praten? Ja, dat kan!

Op een avond in november zit een groep van coaches en HR-adviseurs, die allemaal wel enige ervaring met intervisie hebben, klaar voor een inspirerende avond. Alexandra, een van de bedenkers van Ziejem houdt de uitleg kort en krachtig. Gezien de achtergrond van de groep gaan we iets afwijken van de normale werkwijze. Aan de…

lees meer

Huisarrest voor te dikke stewardessen

Medewerkers met overgewicht, elk bedrijf heeft er wel eens mee te maken. Een secretaresse die vraagt om een op maat gemaakte stoel omdat haar bureaustoel is doorgezakt, te dikke medewerkers die zich vaker ziek melden omdat ze ongezond eten, te weinig bewegen en daardoor vatbaarder zijn voor ziekten. En, ook stewardessen die niet meer…

lees meer

HR analytics; een wereld te winnen

Het gonst al langer rond in de HR wereld: HR-analytics of HR big data, maar tot nu toe houdt slechts een handje vol organisaties zich er echt mee bezig. Hoe ver is jouw organisatie hierin? Terwijl iedereen het er wel over eens is, wat het kan opleveren, krijgt het nog onvoldoende prioriteit. Hebben we…

lees meer

Het personeelsbeleid van Disney is ook magie!

De magie van Disney is een veelbesproken onderwerp. Er zijn boeken geschreven over Walt Disney als genie en als slavendrijver. Door het succes van Disney loopt een herkenbare lijn: die van sterk personeelsmanagement. Sterk zeg ik, niet 'goed', omdat er ook getwijfeld werd aan de manier waarop Walt Disney het beste in mensen naar…

lees meer

Heineken: Klanten zijn veel belangrijker dan (toekomstige) medewerkers

Deze keer is Heineken aan de beurt. Wat zou de online ervaring zijn bij onze nationale trots, ’s lands grootste bierbrouwer. Aan marketing euro’s geen gebrek bij deze club, dus wie weet hebben ze iets daarvan in de richting van online recruitment laten vloeien. Geen homepage maar een leeftijdscontrole… Heineken zorgt goed voor de…

lees meer

Geef richting aan je loopbaan in drie stappen

Er is geen magische oplossing. Dat is niet leuk om te horen en ook niet heel leuk om te typen. Maar wel nodig: we hebben onze maatschappij gevuld met allerlei quick fix methodes die niet écht werken. Marketing heeft er voor gezorgd dat we verwachten met een druk op de knop of een pil…

lees meer