Onderzoek

Stress op het werk neemt toe

Op deze weblog nemen de bezoeken op de zoekopdracht “stress”, en daaraan gerelateerde zoektermen toe. Onderzoek constateert eveneens een toename van stressgevoelens op het werk. Op zich is dit niet zo vreemd. Wanneer sprake is van een arbeidsmarkt waarin werknemers niet zeker zijn van behoud van hun werkgelegenheid, neemt het ervaren van werkstress snel…

lees meer

Onderzoek: succesvolle ZZP-ers investeren in klantrelaties

Beste zzp-er, Het onderzoek waar velen van u aan hebben meegewerkt is eindelijk afgerond. Een conclusie is getrokken uit de thesis ‘Wat zijn kernkwaliteiten die benodigd zijn om als ondernemer succesvol te zijn? Alhoewel het rapport geen concrete antwoorden geeft op hoe een zzp-er zich bijvoorbeeld moet innoveren (cruciaal voor een succesvolle zzp-er), geeft…

lees meer

Scriptie: Personal Branding ‘What is your message?’

‘’It's this simple: You are a brand. You are in charge of your brand. There is no single path to success. And there is no one right way to create the brand called You. Except this: start today’’ Tom Peters. Mijn naam is Maaike Baartman en ik ben afgestudeerd aan de Haagse Hogeschool. Hier…

lees meer

Scriptie: Werven op Persoonlijkheid

De maatschappij en de daarin opererende organisaties zijn continu aan verandering onderhevig. Momenteel uit zich dit in het steeds meer erkennen van de mens als belangrijke individuele kracht. In de maatschappij wordt deze ontwikkeling de humanisering genoemd. Organisaties zien mensen steeds meer als een concurrentievoordeel. Dit concurrentievoordeel dient ten volle te worden benut, dus…

lees meer

Transfersommen voor talentvolle werknemers

Volgens bijna 80% van de P&O-ers in Nederland zullen er over tien jaar transfersommen worden betaald voor talentvolle werknemers. Dit blijkt uit een onderzoek van BNR nieuwsradio*. Een interessant idee. Binnen de voetbal wordt dit principe al langere tijd toegepast, talenten worden daar voor veel geld van de ene naar de andere club verhuist.…

lees meer

Vakbonden pleiten voor relatietherapie en opvoedkunde in werktijd

Onderzoek heeft aangetoond dat als werknemers hun relatieproblemen tijdens werktijd kunnen laten begeleiden de arbeidsproductiviteit stijgt en het ziekteverzuim vermindert. Op een schaal van 1 op 25 is de resultatenscore 17. Tevens is door onderzoek onder eveneens honderd, zowel mannelijke als vrouwelijke, werknemers aangetoond dat als men tijdens werktijd een training in opvoeding krijgt…

lees meer

Vergaderen ten koste van productiviteit

Uit een enquête onder een panel van lezers van Management Team blijkt dat niet minder dan 17% van de managers minimaal 20 uur per week in vergadering zit. De helft van alle ondervraagden zit tussen de 10 en de 20 uur in overleg. Dit betekent dat de helft van de managers minimaal een kwart van…

lees meer

Vergaderen kost geld

Bureaucratisering is een term die sinds haar ontstaan is uitgegroeid tot een synoniem voor het nadeel van een in regels en afspraken vastlopen van een organisatie. Een van de manifestaties van bureaucratisering is de vergadering. Vergaderen kost geld en tijd en kan zijn doel voorbij streven. Een recent artikel* op FD.nl stelt bijvoorbeeld dat…

lees meer

Via welke vacaturesites zoeken mensen actief naar een baan?

Als recruiter ben je natuurlijk altijd geïnteresseerd in welke vacaturesites het meest worden gebruikt door actief werkzoekenden. Deze interesse is alleen maar toegenomen als gevolg van de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Het vinden van juist personeel blijft een lastige aangelegenheid. Volgens het recente Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO)* van de Intelligence Group ziet de huidige top…

lees meer

Moeilijke start hoogopgeleide allochtonen op de arbeidsmarkt

Uit onderzoek van het weekblad Intermediair dat donderdag verschijnt, blijkt dat de nieuwe generatie hoogopgeleide allochtonen een moeilijke start maakt op de arbeidsmarkt. Deze moeilijke start valt volgens het onderzoek voornamelijk te wijten aan het missen van goed ontwikkelde netwerken, het eigen zoekgedrag en onbekendheid met gebruiken en regels in het bedrijfsleven. Door deze…

lees meer