Kans: uitstroom
Soms is het vinden van kansen erg gemakkelijk, een simpel optelsommetje van algemeen bekende feiten of meningen. Laat ik er daar eens twee van nemen: 1. Werknemers werken minder lang bij een bedrijf. 2. Reputatie (employerbrand) wordt steeds belangrijker. Wijze stemmen, ook op dit weblog, maar ook op vele andere sites, hebben al aangegeven…
lees meerVoorkeursbeleid werkt niet
Wilt u ook een organisatie die voor een bepaald percentage uit werknemers met een andere culturele afkomst bestaat? En heeft u daar een mooi voorkeursbeleid voor? Communiceer dit dan niet naar uw werknemers! Enkele tips Allochtone kandidaten vinden het veel belangrijker dat uw organisatie een diverse werkplek waardeert en dat zij gelijke kansen krijgen, dan dat zij door…
lees meer23kg en de concurrentiepositie
Volgens een uitspraak van de Hoge Raad mogen werknemers niet meer dan 23 kilo tillen. Deze grens is nog niet wettelijk vastgelegd, maar werknemers kunnen al wel aansprakelijk worden gesteld als zij hun werknemers meer dan 23 kilo laten tillen. Inmiddels zijn er over dit onderwerp verschillende nieuwsartikelen langs gekomen, maar de kritiek blijft…
lees meer(Online) netwerken
Het belang van communicatie is al talloze malen onderschreven. Wisseling van perspectief en uitwisseling van perspectief zijn twee manieren om in korte tijd veel te leren, of een adequate oplossing te vinden voor een probleem. In een zich sterk ontwikkelend en wisselend vakgebied, zoals HRM, is communicatie van en over problemen en ontwikkelingen derhalve…
lees meerKort scholingskosten op ontslagvergoeding
Het bedrag dat een werkgever in de scholing van een werknemer heeft gestoken, moet bij ontslag in mindering worden gebracht op diens vergoeding. Die mening is CWI-voorzitter Rens de Groot toegedaan. De Groot waarschuwde tijdens het congres ‘Een dynamische arbeidsmarkt voor iedereen’ voor het gevaar van een 'granieten bestand' aan werklozen als niet wordt…
lees meerPenny wise and pound foolish
Door de flexibilisering van het werk zijn we de werknemer als vervangbaar middel gaan zien. Een belangrijk voordeel van flexibilisering voor de werkgever is dat arbeid (zowel vanuit kosten als vanuit capaciteit) snel aangepast kan worden aan wijzigende omstandigheden op de markt. Wat werkgevers daarbij winnen is meer financiële flexibiliteit, maar wat daarbij verloren…
lees meerPay per click, foute wijn in foute zakken
Search engine optimization (SEO) levert traffic op. Veel SEO levert veel traffic op. En als je ook nog een blik Search engine marketing (SEM) open trekt, heb je nog meer traffic. Hoera! …of toch niet? Pay per click Wel als je als ‘hippe’ site content plaatsing volgens een PPC (pay-per-click) model aanbiedt. Nietsvermoedende content providers,…
lees meerRecruiters en blogging, the twain shall never meet?
Recruiters zijn account managers van hun bedrijf. Niet van de producten of diensten van hun bedrijf, maar van het bedrijf zelf. Zij verkopen het imago van het bedrijf vanuit het perspectief van werk: employment branding. Hun klanten: toekomstige werknemers. Recruiten wordt steeds moeilijker En er is een probleem; het aantal klanten loopt terug. En…
lees meerDe ideeënbus
De ideeënbus is een oude manier om werknemers in de breedte bij te laten dragen aan de organisatie. Zij kunnen, al dan niet anoniem, een idee in de bus deponeren, waar de baas dan mee aan de slag kan. Dit idee werd vroeger gebruikt, maar tegenwoordig lijkt niemand er in te geloven. Het is…
lees meerRollator Recruitment
Goed, aan de ene kant hebben we dus een dreigend tekort aan gekwalificeerd personeel, aan de andere kant hebben we een groep ervaren krachten die niet meer aan de bak komt vanwege hun leeftijd. Dat is op zijn minst typisch. En het is niet dat er geen moeite wordt gedaan om de twee vragende…
lees meer