Opinie

Randstad, online recruitment voor eigen personeel? Ehh…

Deze keer ga ik vermomd als kritische kandidaat op zoek naar een baan bij een van de grootste uitzendorganisaties ter wereld, de Randstad Group. Als er één bedrijf uit de AEX zou moeten weten hoe je talent werft, dan moet het toch Randstad zijn.  En Randstad heeft recent laten zien ook innovatief vooraan te…

lees meer

Open op 1 mei? EU 2.0 gaat van start!

Donner gaat ervan uit dat 1 mei de grenzen open zullen gaan voor leden van de andere Europese lidstaten zoals Polen. Echter is de kamer daar nog niet zomaar mee akkoord. De partij van de Vrijheid is gewoon tegen en is bang voor de Nederlandse werknemers. De VVD en D66 zijn voor. CDA en…

lees meer

Recruiters en andere contactmomenten

Uit een aantal reacties op artikelen van het weblog, en uit persoonlijke correspondentie, is op te maken dat het belangrijk is welke indruk een bedrijf bij een kandidaat achterlaat. Recruiters en het wervingsproces kunnen deze indruk nadelig beïnvloeden. Bedrijven raken hierdoor op een zeer knullige wijze kandidaten kwijt. Met de prijs van slechte mond…

lees meer

Ondernemen is niet sexy

'Ondernemen is niet sexy’, zo stond in dagblad De Pers (www.depers.nl). Misschien word ik oud, maar móet het imago van een ondernemer dan sexy zijn? Behoort dit niet gewoon aantrekkelijk te zijn, iets dat we graag nastreven? Afijn, naast het missen van de seksfactor blijkt volgens dit bericht dat de krappe arbeidsmarkt jongeren stimuleert…

lees meer

Manager hecht teveel waarde aan CV’s?

Een belangrijk onderdeel van communicatie op de arbeidsmarkt is het CV. Vaak is je CV het eerste dat een recruiter of manager onder ogen krijgt en het is dan ook belangrijk om er voor te zorgen dat je CV er goed uit ziet. Nederlandse managers blijken het CV dan ook erg belangrijk te vinden. Uit…

lees meer

KPN: hoogwaardige kwaliteit tot je gaat solliciteren

Vandaag is KPN aan de beurt in mijn serie over de online recruitment ervaring bij onze nationale trots, de AEX bedrijven, vanuit het perspectief van de kandidaat. Voor diegenen die ondertussen de tel zijn kwijtgeraakt, KPN is nummer 12 in deze reeks en daarmee ben ik ook meteen over de helft van de AEX.…

lees meer

Kernwaarden: hippe truc of strategische noodzaak?

Werknemers, en dus ook sollicitanten, hechten naast de functie-inhoudelijke kenmerken en de beloning die er tegenover staat, steeds meer waarde aan de company values (ofwel kernwaarden) en informeren daar ook steeds vaker naar. Belangstelling voor kernwaarden Ca. 25% van de sollicitanten geeft aan bij het sollicitatiegesprek te informeren naar de company values. Ook uit…

lees meer

Het belang van goede communicatie

Onlangs attendeerde iemand mij op een leuk bericht waarbij het me ontzettend duidelijk werd dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat je hetgeen dat je verkondigt ook zelf moet uitvoeren. Zeker in de werving van personeel. Reclame Kent u de reclame die tot voor kort elke ochtend wordt afgespeeld op de radio…

lees meer

Slag der merken

Interessant nu in de wereld van werving is om je bedrijf te verkopen aan je werknemers. Door een werkgeversmerk op te bouwen maak je dat je werknemers voor je willen blijven werken en dat je gemakkelijker aan nieuwe werknemers komt. Een werkgeversmerk is een totaalplaatje van een bedrijf als werkgever. Dat houdt niet alleen in…

lees meer

De middelmaat: jongeren hebben een mentaliteitsprobleem

Stel jezelf het Hollandse leven eens voor door de bril van een buitenstaander. Lopend langs de pittoreske Delftse grachten ziet dat leventje er bijvoorbeeld vreselijk georganiseerd uit. Overal goed in de verf staande vrolijke huisjes, en pal aan het water statige grachtenpanden. Her en der wandelen mensen, netjes in het gareel, in fatsoenlijke kleding…

lees meer