Opinie

Referral programs: onderschat wervingsmiddel of enkel succesvol op Amerikaanse bodem?

Referral programma's zijn hot! In Amerika schijnen  soms wel 30% van de openstaande vacatures ingevuld te worden via persoonlijke of zakelijke netwerken van Jan en alleman. In Nederland loopt het  nog niet storm richting referentie programma's. Komt dit omdat er alleen wat te winnen valt voor degene die de referentie aandraagt? Of is het succes ervan gebonden aan gemeenschappelijke waarden…

lees meer

Deel 2: verslag ronde tafel bijeenkomst over leeftijdsbewust personeelsbeleid

In de posting van Marc Loohuis is er al kort bericht gedaan over de ronde tafelbijeenkomst van 3 oktober. In de komende postings gaan we wat dieper op de materie van de bijeenkomst in. In deze posting doen we verslag van de eerste presentatie. Deze werd verzorgd door Ronald Peters. De spreker Ronald Peters…

lees meer

Ik Chinees, jij Chineest, wij Chinezen

'wo keyi wennin jian shi ma?' 'dangran. Shi wo neng wei nin zuo shenme' Wie denkt dat dit geheimtaal is, of een verzinsel van de auteur, heeft het mis. Hoewel de schrijftaal met de vele tekens voor ons westerlingen helemaal onleesbaar zijn, is dit het fonetische schrift van het Mandarijn, de taal die in…

lees meer

Registratie bij vacaturesites, hoe en waarom?

Registratie, waarom eigenlijk? Vroeger kocht ik op zaterdag de Volkskrant als ik op zoek was naar een nieuwe baan (zie mijn vorige blog). Ik ploos de vacatures door en als ik een interessante vacature had gevonden reageerde ik daarop. Vandaag de dag is de krant niet langer de aangewezen plek om op zoek te…

lees meer

Westerlingen zijn rijk?

'Jullie westerlingen zijn allemaal rijk'. Zo begon Steve (zijn Chinese naam is onuitspreekbaar, vandaar dat hij ook een Engelse naam erbij heeft genomen) ons gesprek stellig. Na hem ontmoet te hebben in de rij voor de bus naar het befaamde terracottaleger in Xi'an was ik op alles voorbereid. Maar niet op zo'n uitspraak, die mij…

lees meer

Monsterboard talentenjacht campagne

Monsterboard, het digitale sufferdje? Ik kreeg enige tijd geleden een mailing van Monsterboard in mijn bus. Het gaat over de nieuwe Monsterboard campagne “Talentenjacht” waarbij kandidaten als groot wild worden afgebeeld: Smakeloos Hoewel over smaak niet valt te twisten kan deze campagne naadloos in mijn categorie “misselijkmakend”. Waar Monsterboard enerzijds kandidaten verleidt CV’s achter…

lees meer