Tips

In vier stappen naar een mantelzorgvriendelijk HR-beleid

In Nederland combineert 1 op de 5 werknemers zijn/haar werk met mantelzorgtaken. In de zorgsector zelfs al 1 op 4. Dat aantal groeit. Zodoende is het van belang voor werkgevers om na te gaan wat zij kunnen doen voor hun werknemers met mantelzorgtaken. Hoe kunnen zij helpen balans aan te brengen tussen werk en mantelzorg? Het…

lees meer

Visuele Arbeidsovereenkomst: het tekenen van een arbeidsovereenkomst zou een feestje moeten zijn!

Als HR adviseur besprak ik regelmatig 12 tot 16 pagina’s tellende documenten in moeilijk juridisch jargon met medewerkers: de arbeidsovereenkomst. De medewerker snapte niet altijd echt wat er stond en als ik heel eerlijk ben, ik ook niet altijd precies. Zinnen zoals “beide partijen zijn bevoegd deze overeenkomst tussentijds te beëindigen” riepen vooral vragen…

lees meer

Omgaan met een collega in de rouw

Weer aan het werk na verlies van een kind: hoe ga je als werkgever of collega om met een medewerker die dit is overkomen? Ooit komt er een dag dat een medewerker weer aan het werk gaat na het verlies van zijn/haar kind. Werkgevers en leidinggevenden gaan vaak (nog) niet goed om met rouwende…

lees meer

Je hebt nog maar 2 maanden!

De titel van dit artikel, “Je hebt nog maar 2 maanden!” slaat op het vervallen van de wettelijke vakantiedagen van 2020 per 1 juli 2021. Een uitspraak die je als werkgever misschien doet naar medewerkers die nog een stuwmeer aan vakantiedagen hebben. En dat zijn er door de coronacrisis inmiddels best veel. Want ja,…

lees meer

Communiceren met werknemers in coronatijd

Management heeft de ongelooflijk moeilijke taak om de organisatie door de crisis te loodsen. Bijna driekwart van het management heeft op dit moment meer aandacht voor communicatie met de medewerkers, en meer dan de helft communiceert ook daadwerkelijk meer. Dat is hard nodig, want hoewel medewerkers meestal wel weten wat er in hun eigen team speelt, zijn ze het zicht kwijt op wat er in…

lees meer

Hoe houd je grip op je verzuim?

Elke organisatie krijgt (helaas) te maken met verzuim. Mijn ervaring is dat het loont om hier actief op te sturen binnen je organisatie omdat verzuim deels beïnvloedbaar is. Oorzaken verzuim Om meer grip te krijgen op verzuim is het van belang te realiseren dat verzuimgedrag vrijwel nooit het gevolg is van één aanwijsbare oorzaak,…

lees meer

Het geheime wapen van elke organisatie

Mijn oog viel op een artikel van Rebels at work waar het ging over veerkracht in organisaties. En niet zozeer hoe je de veerkracht van medewerkers verhoogt, maar wie de veerkrachtigen zíjn. We hebben een (werktechnisch) bijzonder interessant jaar achter de rug. Volatile times in het kwadraat. Ik zie collega’s snakken naar kantoordagen. Leidinggevenden…

lees meer

Eenzijdig wijzigen van arbeidsvoorwaarden

Nu de coronacrisis lang aanhoudt en de steunmaatregelen van de overheid worden afgebouwd en voor veel bedrijven zelfs niet van toepassing zijn, is het steeds vaker nodig dat bedrijven rigoureus in de kosten snijden. De grootste kostenpost zijn vaak de personeelskosten. Personeel ontslaan is natuurlijk mogelijk, de ontslaggrond “bedrijfseconomische omstandigheden” zal meestal onderbouwd kunnen…

lees meer

Huiselijk geweld blijft niet thuis: wat kun je als werkgever doen?

Door de lockdown is huiselijk geweld overal ter wereld toegenomen. Werkgevers kunnen een rol spelen in het herkennen en aanpakken van huiselijk geweld. Het valt voor een werkgever niet mee om huiselijk geweld te signaleren. Slachtoffers, plegers en getuigen van huiselijk geweld beginnen vaak niet uit zichzelf over hun problemen. Zo kan het huiselijk geweld…

lees meer

Gestoord door de verstoring – en vijf stappen om te herstellen!

En opeens is het bijna april 2021. De verstoring die COVID heet is alweer een jaar bij ons. Dit artikel is de professionele reflectie van een verander- en een transitie- expert. De verstoring als pauze-knop Een verstoring komt nooit gepland en hoe je ermee omgaat bepaalt voor een groot deel de invloed die het…

lees meer