Tips

Hoe houd je grip op je verzuim?

Elke organisatie krijgt (helaas) te maken met verzuim. Mijn ervaring is dat het loont om hier actief op te sturen binnen je organisatie omdat verzuim deels beïnvloedbaar is. Oorzaken verzuim Om meer grip te krijgen op verzuim is het van belang te realiseren dat verzuimgedrag vrijwel nooit het gevolg is van één aanwijsbare oorzaak,…

lees meer

Het geheime wapen van elke organisatie

Mijn oog viel op een artikel van Rebels at work waar het ging over veerkracht in organisaties. En niet zozeer hoe je de veerkracht van medewerkers verhoogt, maar wie de veerkrachtigen zíjn. We hebben een (werktechnisch) bijzonder interessant jaar achter de rug. Volatile times in het kwadraat. Ik zie collega’s snakken naar kantoordagen. Leidinggevenden…

lees meer

Eenzijdig wijzigen van arbeidsvoorwaarden

Nu de coronacrisis lang aanhoudt en de steunmaatregelen van de overheid worden afgebouwd en voor veel bedrijven zelfs niet van toepassing zijn, is het steeds vaker nodig dat bedrijven rigoureus in de kosten snijden. De grootste kostenpost zijn vaak de personeelskosten. Personeel ontslaan is natuurlijk mogelijk, de ontslaggrond “bedrijfseconomische omstandigheden” zal meestal onderbouwd kunnen…

lees meer

Huiselijk geweld blijft niet thuis: wat kun je als werkgever doen?

Door de lockdown is huiselijk geweld overal ter wereld toegenomen. Werkgevers kunnen een rol spelen in het herkennen en aanpakken van huiselijk geweld. Het valt voor een werkgever niet mee om huiselijk geweld te signaleren. Slachtoffers, plegers en getuigen van huiselijk geweld beginnen vaak niet uit zichzelf over hun problemen. Zo kan het huiselijk geweld…

lees meer

Gestoord door de verstoring – en vijf stappen om te herstellen!

En opeens is het bijna april 2021. De verstoring die COVID heet is alweer een jaar bij ons. Dit artikel is de professionele reflectie van een verander- en een transitie- expert. De verstoring als pauze-knop Een verstoring komt nooit gepland en hoe je ermee omgaat bepaalt voor een groot deel de invloed die het…

lees meer

Tijd voor de jaarlijkse oproepgesprekken

Het is nu dik één jaar geleden dat de Wet Arbeidsmarkt in Balans, liefkozend de WAB, in gang is getreden. Eén van de gevolgen hiervan is dat oproepkrachten elk jaar gewezen moeten worden op hun recht op vaste arbeidsuren. Hoog tijd om de aanbiedingen van destijds te hernieuwen. Hoe zat het ook alweer? Het…

lees meer

Continue gesprekscyclus? Stel echt goede vragen!

In veel organisaties wordt de overstap gemaakt van één keer per jaar een beoordelingsgesprek naar een nieuwe vorm van beoordelen middels een continue gesprekscyclus. Persoonlijk vind ik het heel goed wanneer organisaties kiezen voor een meer continue gespreksvorm. Vervolgens is het erg belangrijk hoe je de gesprekken vormgeeft en welke vragen er gesteld worden.…

lees meer

Overprikkeling op je werk: signalen van overprikkeling en waarom het belangrijk is die op tijd te herkennen

In een tijd waarin we van het ene naar het andere scherm switchen en waarin onze ontbijttafel fungeert als zowel bureau, vergadertafel én schoolbank, is het des te belangrijker om routines aan te brengen in je dag. Daarnaast worden we elke dag weer overspoeld met heel veel informatie: (corona)nieuwsberichten. Dat geeft extra veel prikkels. Kenmerken…

lees meer

Vertrokken medewerker weer in dienst? Pas op!

In het verleden kwam het niet zo vaak voor, maar in deze coronacrisis wel: een eerder vertrokken of ontslagen medewerker komt weer terug bij je in dienst. In dat geval is het goed om daar even nauwkeurig naar te kijken. Is de medewerker langer dan 6 maanden geleden vertrokken, dan is er niets aan…

lees meer

Hoe je iedereen in een organisatie motiveert om actie te ondernemen

Er zijn verschillende manieren om je doel te bereiken. Leiders op de markt weten dit maar al te goed. De meeste organisaties gebruiken prijsreducties om hun producten aan te prijzen, maar er zijn meerdere manieren om mensen naar je te laten luisteren. Zoals ik al zei is prijsverandering één van deze middelen, maar er…

lees meer