Gestoord door de verstoring – en vijf stappen om te herstellen!
En opeens is het bijna april 2021. De verstoring die COVID heet is alweer een jaar bij ons. Dit artikel is de professionele reflectie van een verander- en een transitie- expert. De verstoring als pauze-knop Een verstoring komt nooit gepland en hoe je ermee omgaat bepaalt voor een groot deel de invloed die het…
lees meerTijd voor de jaarlijkse oproepgesprekken
Het is nu dik één jaar geleden dat de Wet Arbeidsmarkt in Balans, liefkozend de WAB, in gang is getreden. Eén van de gevolgen hiervan is dat oproepkrachten elk jaar gewezen moeten worden op hun recht op vaste arbeidsuren. Hoog tijd om de aanbiedingen van destijds te hernieuwen. Hoe zat het ook alweer? Het…
lees meerContinue gesprekscyclus? Stel echt goede vragen!
In veel organisaties wordt de overstap gemaakt van één keer per jaar een beoordelingsgesprek naar een nieuwe vorm van beoordelen middels een continue gesprekscyclus. Persoonlijk vind ik het heel goed wanneer organisaties kiezen voor een meer continue gespreksvorm. Vervolgens is het erg belangrijk hoe je de gesprekken vormgeeft en welke vragen er gesteld worden.…
lees meerOverprikkeling op je werk: signalen van overprikkeling en waarom het belangrijk is die op tijd te herkennen
In een tijd waarin we van het ene naar het andere scherm switchen en waarin onze ontbijttafel fungeert als zowel bureau, vergadertafel én schoolbank, is het des te belangrijker om routines aan te brengen in je dag. Daarnaast worden we elke dag weer overspoeld met heel veel informatie: (corona)nieuwsberichten. Dat geeft extra veel prikkels. Kenmerken…
lees meerVertrokken medewerker weer in dienst? Pas op!
In het verleden kwam het niet zo vaak voor, maar in deze coronacrisis wel: een eerder vertrokken of ontslagen medewerker komt weer terug bij je in dienst. In dat geval is het goed om daar even nauwkeurig naar te kijken. Is de medewerker langer dan 6 maanden geleden vertrokken, dan is er niets aan…
lees meerHoe je iedereen in een organisatie motiveert om actie te ondernemen
Er zijn verschillende manieren om je doel te bereiken. Leiders op de markt weten dit maar al te goed. De meeste organisaties gebruiken prijsreducties om hun producten aan te prijzen, maar er zijn meerdere manieren om mensen naar je te laten luisteren. Zoals ik al zei is prijsverandering één van deze middelen, maar er…
lees meerDieptepsychologie: verinnerlijken als antwoord op crises
We kunnen het er allemaal wel over eens zijn dat we geconfronteerd worden met moeilijkheden die de huidige tijd van (gezondheid/economische/psychische/sociale-) crises met zich meebrengt. Van gezinnen wordt veel gevraagd: op elkaars lip zitten en ondertussen werken en de kinderen lesgeven. Ouderen hebben angst om de deur uit te gaan en besmet te raken;…
lees meerMindmanagement: wat we niet geleerd hebben over ons brein
The Chimp Paradox is een krachtige metafoor voor de samenwerking tussen de rationele en emotionele aspecten van ons brein. Het helpt je op een leuke manier te begrijpen hoe ons emotionele/intuïtieve brein onze besluiten beïnvloedt. De metafoor beschrijft de hersenen in twee modi: de chimpansee modus en de menselijke modus. De Chimpansee, de Mens…
lees meerDe (on)grijpbaarheid van de organisatiecultuur deel 3
Weinig zo (on)grijpbaars als cultuur in een bedrijf. Je kunt het niet vastpakken maar toch is het er altijd en overal. Het is the smell of the place als je ergens binnen komt, het gevoel dat je krijgt als je door een organisatie rondloopt. Ondanks het mysterie dat soms rond dit onderwerp hangt, zijn…
lees meerEffectieve terugkoppeling geven: 11 tips
Als leidinggevende wil je meestal bereiken dat je mensen niet alleen goed functioneren, maar ook dat ze steeds beter gaan functioneren. Want jouw concurrenten verbeteren zichzelf ook. Dus het gezegde “stilstand is achteruitgang” is op functioneren zeker van toepassing. En denk er maar eens over na, vroeger of later is er altijd concurrentie. Al…
lees meer