Zelfs de toekomst is niet meer wat zij vroeger was
In de klassieke arbeidsrelatie zoals die lange tijd in Nederland heeft bestaan (en voor een deel nog is) was er voor de werknemers een grote mate van zekerheid. Men kreeg snel een vast dienstverband en dat zorgde ervoor dat men hooguit nog een paar keer van baan verwisselde. De mobiliteit was tot een minimum…
lees meerEssay: Gevolgen van de flexmarkt voor organisaties
Binnen de wereld van HRM is een aantal uiteenlopende trends te onderscheiden. Een overkoepelende gedachte hierbij is dat werkende professionals steeds meer de regie over zichzelf nemen. Niet alleen sturen zij hun eigen ontwikkeling met het zogenaamde ‘persoonlijk leiderschap’, zij nemen ook steeds vaker het heft in eigen handen qua ondernemerschap. Dit heeft tot…
lees meerWerven op basis van Klout score: niet doen!
Sam Fiorella - een marketeer met ruim 15 jaar ervaring bij grote bedrijven als Ford, AOL en Kraft, solliciteerde verleden jaar voor een functie als VP bij een groot marketing bedrijf in Toronto, Amerika. Hij werd afgewezen. Waarom? Zijn ervaring bleek secondair in de ogen van de recruiter. Belangrijker was zijn Klout score. Toen…
lees meerWeb2.0 voor HRM!
Op HR battle 2007 bleek dat HRM-ers over het algemeen niet goed op de hoogte zijn van de huidige technologische ontwikkelingen. Lees hierover meer in de blog van Hank Oosterbaan. In navolging van die blog heb ik aangegeven dat ik een korte reeks zou schrijven over technologische ontwikkelingen. Daarin geef ik uitleg en beschrijf…
lees meerWat als er straks niet genoeg werk is?
Minister Ascher kaartte gisteren een bijzonder interessant onderwerp aan - ik ben erg blij dat dit nu breder op de agenda komt te staan. Ik hoop in ieder geval dat dit gebeurt. Dit onderwerp was de aankomende werkloosheid doordat robots en computers steeds meer banen over kunnen nemen en dat er niet direct nieuw…
lees meerWat is de kennis van de P&O-ers/HRM-ers?
Naar aanleiding van een klein artikeltje over het aantal werkuren van de Nederlanders (1400 per jaar, een van de laagste van de wereld blijkbaar) ben ik verder gaan zoeken op het internet. Zo kwam ik een ander interessant artikel* tegen. Het leuke aan dit artikel is dat deze iets dieper ingaat op het onderwerp,…
lees meerWaarom we managers nodig hebben
'To manage' betekent "te beheren". Een manager is iemand die beheert. In de afgelopen jaren horen we steeds vaker de vraag of er wel managers nodig zijn. In één zin is deze vraag terecht: alle tussenlagen die geen functie dienen, kunnen we er uit snijden. In een andere zin is de vraag compleet zinloos.…
lees meerVrijwillig maar niet vrijblijvend: wat doet HRM voor vrijwilligers?
U kent ze wel. De trainer van het hockeyteam van uw zoontje, de kaartjescontroleur van uw favoriete (gratis) muziekfestival, de aardige mevrouw die koffie schenkt in het zorgcentrum waar uw moeder verblijft en uw buurman die wekelijks gaat wandelen met een man in een rolstoel. Grote kans dat ze er niet voor worden betaald…
lees meerVrouwen minder in leidinggevende functies
Het is de laatste tijd steeds meer in het nieuws: 'vrouwen nog veel minder de baas'* Maar hoe komt dit nu eigenlijk? Vrouwen zijn minder carrière gericht Mijn mening is dat vrouwen gewoon minder carrière gericht zijn. Vrouwen willen 'gelukkig' zijn in alles wat ze doen. Ze vinden hoge status, hoog salaris en een…
lees meerWaarom een interim manager inhuren?
Tijdens de crises van de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw werd gesproken van het “McKinzie-effect”. Met deze term werd bedoeld dat de interim manager er was om bedrijven te reorganiseren, soms ook geheel of gedeeltelijk te sluiten, en veel mensen te ontslaan. Organisatieadviesbureau McKinzie had in die tijd de naam harde…
lees meer