Trends

Van “HR Business Partner” naar een duidelijk doel voor HR

Op het moment van schrijven hebben we drie (!) vacatures voor HR Business Partners. Deze nieuwe benaming moet HR als sparring partner op de kaart zetten. HR kan ook meepraten over business, getallen en targets halen, dat is het idee. De term is nog relatief nieuw (27.100 maandelijkse searches mondiaal, 1.000 in Nederland, aldus…

lees meer

Van collectiviteit naar connectiviteit voor HR (proloog)

Toen SF-auteur Fredric Brown in de jaren 50 zijn verhalen schreef, was er geen sprake van internet, mobiele netwerken of LinkedIn. Je familie, buurt, kroeg, werk, kerk en school waren je (sociale) omgeving. De telefoon hing in de gang of stond in zwart bakeliet te glimmen op een bureau. Televisie was er net en…

lees meer

Uniforme functienamen

Een interessante posting op marketingfacts meldde dat drie organisaties het initiatief hebben genomen om door middel van een onderzoek eenduidigheid aan te brengen in de functietitels binnen hun vakgebied. Het doel hiervan is het aantal verschillende functietitels terug te dringen ter bevordering van communicatie tussen verschillende marktpartijen. Wat vindt u? Is dit niet ook…

lees meer

Universitair afgestudeerd en werkloos, doodnormaal in de komende jaren!

Uit cijfers in de Keuzegids Universiteiten 2015 van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie blijkt dat driekwart van de universitair afgestudeerden een matige tot slechte kans maakt op de arbeidsmarkt. Uit dit artikel blijkt dat universitaire studenten die de komende jaren afstuderen problemen gaan ondervinden met het vinden van een baan. Vooral economen, juristen en…

lees meer

Talent op waarde schatten: het ene talent is het andere niet

Bij onderzoek naar talent is de focus langzaam verschoven van competenties van medewerkers naar betrokkenheid van medewerkers. Betrokkenheid ontstaat als de waarden van de organisatie medewerkers in staat stelt naar eigen goeddunken te bepalen hoe ze die organisatiedoelen nastreven. Leiders van nu brengen de competenties en betrokkenheid van medewerkers nog een stap verder: naar…

lees meer

Strategisch HRM

Definiëren is belangrijk om te weten waar over gesproken wordt. Daarom eerst maar eens een poging strategisch HRM te positioneren. HRM had, toen het nog gewoon personeelszaken, of erger nog, sociale zaken, heette als doel de medewerker tegen de grote boze baas te beschermen. De rol die HR nu heeft is duidelijk anders. Een…

lees meer

Overleeft duurzaam ondernemen de crisis?

In de afgelopen decennia geven steeds meer organisaties aan dat ze op duurzame wijze ondernemen. Recent las ik een artikel met de volgende strekking: "Duurzaamheid is een gemakkelijk containerbegrip geworden, een modieuze vergaarbak van wervend bedoelde intenties."  Natuurlijk is het van belang om eerst vast te stellen wat het begrip "duurzaam ondernemen" voor betekenis…

lees meer

Oplossingen voor het verbeteren van de werksfeer

In 2007 was de belangrijkste motivatie van een starter om te solliciteren op een functie de inhoud en doorgroeimogelijkheden. In 2008 blijkt echter dat de werksfeer steeds belangrijker wordt. Maar wat bepaalt de werksfeer? Onderzoek onder starters over werksfeer Volgens onderzoek van Talent Today* zijn vooral HBO en WO starters gevoelig voor een goede…

lees meer

Multinationals werven vaker op basis van competenties!

In mijn samenwerking met enkele vooraanstaande multinationals is me een trend opgevallen: bij de selectie van nieuw personeel kijkt men niet meer alleen naar harde functie-eisen (waaronder opleiding en aantal jaren werkervaring). Er wordt steeds meer gekeken naar competenties en gedrag van de kandidaat. Ook al bevindt Nederland zich volgens het CPB sinds gisteren…

lees meer

Model Dave Ulrich spreekt nog steeds tot de verbeelding!

Regelmatig merk ik dat mensen meer willen weten over voorbeelden van organisaties die succesvol het HR model van Ulrich hebben geïntroduceerd. Dit model (kijk voor een goede samenvatting van mijn collega op Model van Dave Ulrich) bestaat inmiddels sinds 1997 en veel van mijn opdrachtgevers passen dit model succesvol toe. Recent hebben we weer…

lees meer