Organisatieverandering in de 21e eeuw, deel 1
Het wordt hoog tijd dat we afscheid nemen van het oude denken in het begeleiden van veranderingsprocessen. Het nieuwe denken vindt plaats vanuit een totaal andere houding, vanuit een andere visie en vanuit een andere kijk op de werkelijkheid. Een ware paradigmaverschuiving dus; veranderen vanuit een ander perspectief. In dit artikel geef ik aan…
lees meerFlexmedewerker wordt al snel vaste medewerker
In de dagelijkse praktijk komt het regelmatig voor dat een werknemer eerst via het uitzendbureau werkzaamheden bij een organisatie verricht alvorens hij bij de organisatie in dienst treedt. Hoewel mijn interesse niet ligt bij het geneuzel van de ABU en de diverse regelingen omtrent de uitzendbranche werd ik onlangs door een kennis gewezen op…
lees meerHR en naamsverwarring
Naamsverwarring wordt een van de topics voor HR in de komende jaren. Waarom? Omdat we graag informatie hebben over de kandidaten, bureaus en andere derden waar we mee werken. En die informatie halen we voor een groot deel van internet. Steeds meer mensen en bedrijven profileren zich zo sterk mogelijk op internet om te…
lees meerHNW: hype of oplossing?
Jaren geleden, toen de oplossing van het Nederlandse fileprobleem veranderde van de uitbreiding van het wegennet naar flexibelere werktijden, kwam Het Nieuwe Werken in bestaan. HNW werd gebracht als flexibeler werken naar tijd en plaats. Weg met de vaste werkplekken en weg met de regel ‘om half 9 beginnen en om 5 uur klaar’.…
lees meerTopmannen stellen teleur
Kijkend naar de uitkomsten van het Hofkes onderzoek onder top bestuurders over hun beeld van topvrouwen, en de manier waarop de Volkskrant (7 maart 2009) verslag doet van dit onderzoek, ontstaat bij mij de indruk dat we nog niet zo heel veel zijn opgeschoten sinds Aletta Jacobs in de 2e helft 19e eeuw de…
lees meerThuiswerken is niet ideaal
Thuiswerken, een belangrijke trend, die in 2009 zeker door zal zetten. De motivatie hier achter is (1) lagere kosten omdat de organisatie minder werkplekken hoeft te bieden, (2) extra motivatie onder werknemers omdat deze zich gewaardeerd voelen en (3) niet in de file staan bespaart een hoop tijd. Toch zitten er de nodige haken…
lees meerLig jij ook wakker van jouw ‘brand’?
'Door een goede brand beslis jij zelf in welk hokje jij geplaatst wordt'. Door deze zin in Kim’s blog verslikte ik me bijna in mijn koffie. Allergie riep het op, weerstand bij de combinatie van de woorden ´brand´ en ´hokje´. Is het zo erg met ons gesteld, dat ieder van ons vanaf heden moet werken…
lees meerHRM in recessie is management
De berichten in de media over wat er moet gebeuren om de economische crisis de baas te blijven vliegen ons de laatste dagen weer om de oren. Wouter Bos heeft nieuwe maatregelen aangekondigd. Donner heeft ook weer een voorzet gegeven. En MKB Nederland laat weten dat 1 op de 10 MKB ondernemers verwacht in…
lees meerDe rol van social media in de toekomst van werk
We zien op dit moment twee trends die hand in hand gaan: de verdere flexibilisering van werk en snel toenemende activiteit op social media. Hoewel ik van mening ben dat social media zich nog moeten bewijzen, denk ik dat het belang er van steeds zichtbaarder wordt, naar mate werk verder zal flexibiliseren. Sommige mensen…
lees meerDe nieuwe toon van bedrijven op internet
Welke toon zet uw website? Wat doen uw werknemers online? Kortom: houdt u zich bewust bezig met het imago van uw bedrijf? Een pittige vraag, maar weinig organisaties hebben een bewust beleid op dit gebied. Toch loont het zeer de moeite, technologie onderzoeksbureau Gartner beschrijft 10 belangrijke punten voor organisaties, de onderliggende lijn: er…
lees meer