Ulrich model moet moderner!

17/02/2015 Leestijd: 2 minuten

De huidige interpretatie van het model van Ulrich moet gemoderniseerd worden. Dit zegt Jon Kastercum, werkzaam binnen de Capability Unit HR Transformation van Capgemini Consulting in dit artikel.

Hij stelt dat het Ulrich model, “ontwikkeld in de tijd van de vaste telefoon”, op een aantal gebieden uit de moderne tijd herijking verdient. Zo worden ontwikkelingen van de laatste jaren, Cloud oplossingen en flexibele werknemers die hun expertise aan bedrijven verhuren, niet benut in het Ulrich model.
Shared Service Centers zouden totaal overbodig worden door digitalisering en door middel van de oplossingen in de Cloud.
Daarnaast zijn Centers of Expertise achterhaald omdat we nu gezamenlijke kennis hebben op platforms als Wikipedia en social media die betrouwbaarder zijn dan de expertise van enkele individuen. Hij stelt dan ook dat collectieve oplossingen door alle gemoeide partijen meer oplevert dan die van enkele experts. Als voorbeeld noemt hij IJsland waar 25 uitgelote mensen een nieuwe grondwet aan het schrijven zijn. Waarom zou dit niet met een HR strategie en beleid kunnen?
HR is de laatste support functie die blijft hangen in oud denken en moet dus meegroeien met de huidige wereld, niet met het idee van die ene expert in de jaren ‘90.

Ik vind dat Jon hier een punt heeft. Het enige struikelblok wat ik zie is dat veel organisaties al moeite genoeg hebben het “oude” Ulrich model te implementeren. Van de andere kant denk ik dat, als je dan toch je organisatie aan het veranderen bent, je dit beter gelijk aan kunt passen aan deze tijd.
Erg benieuwd hoe jullie die kansen zien!

Lees hier een samenvatting van het Ulrich model.

0 reactie(s) op “Ulrich model moet moderner!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *