Van outsider naar Expand insider

19/09/2016 Leestijd: 2 minuten

Onboarding, een steeds actueler thema volgens Sebastiaan Borgers in zijn blog “Bouw een goed onboarding programma met deze 4 bouwstenen”. Nu ik enkele weken bij Expand aan de slag ben, heb ik steeds een beter beeld van de manier waarop wij ons werk doen. Misschien een goed moment om te het over dit onderwerp te hebben!

Onboarding is eigenlijk een fancy woord voor organizational socialization, wat het gehele proces beslaat om van outsider een insider te worden. Het socialiseringsproces wordt beïnvloed door de karaktereigenschappen van de nieuwkomer (ik in dit geval) en de moeite die een organisatie hierin steekt (Expand). De mate waarin nieuwkomers zich weten aan te passen voorspelt voor een groot deel de toekomstige satisfactie, commitment, turnover en performance (Bauer & Erdogan, 2011). Om deze reden is het dan ook een belangrijk onderwerp. Zeker in een wereld waarin er steeds meer flexibel gewerkt wordt.

Het socialisatieproces begint al in de sollicitatieprocedure, wat eigenlijk contra- intuïtief is. In het geval van Expand heb ik met iedereen gesproken, gewoon op gelijkwaardig niveau. Daarna nog een keertje langsgekomen om alvast wat beter kennis te maken met enkele collega’s. Nu is dat natuurlijk wel gemakkelijk in een team wat niet bestaat uit 50 man. Dit zorgde er echter wel voor dat ik niet zenuwachtig op dag 1 binnenliep met de gedachte: ‘wie zal ik aantreffen, hoe zijn mijn collega’s?’ Daarnaast begreep ik voordat ik begon precies wat iedereen zijn rol is, en wat er van mijn verwacht zal worden. Stap 1: Check! Expand heeft vooraf veel moeite in mij gestoken wat ik (onbewust) heb vertaald in de overtuiging dat iedereen me graag als toekomstige collega ziet.

Vervolgens zijn er tal van checklisten voor HR om het socialisatieproces in goede banen te leiden. Dit soort lijstjes kunnen prima werken voor managers, echter moet niet vergeten worden dat het proces ook maatwerk moet zijn. Heb ik als nieuwkomer bij Expand nu echt behoefte aan een checklist waarin staat dat de vaatwasser even aan moet en dat de lampen uit moeten als ik afsluit? Of zie ik dat wel? Word ik gebombardeerd met flowcharts, of vraag ik hoe bepaalde processen verlopen? Wat nieuwkomers nodig hebben om insiders te worden kun je niet zomaar generaliseren.

Ik zal eindigen hoe ik begon, onboarding is een fancy woord voor organizational socialization. Dit houdt voor mij in dat een nieuwkomer veel meer behoefte heeft een interpersoonlijk contact en dat onzekerheden weggehaald worden. Bij blauwe mensen (gestructureerd, gefocust op processen) kunnen flowcharts vermoedelijk helpen, voor mij? Doe mij maar echt contact en hulpvaardige collega’s, een personeelshandboek en blokjes tekst die verbonden zijn met pijltjes gaan mij vermoedelijk niet helpen…

Bauer, T. N., & Erdogan, B. (2011). Organizational socialization: The effective onboarding of new employees.

0 reactie(s) op “Van outsider naar Expand insider”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.