Vergeten we generatie Z niet?

15/08/2016 Leestijd: 2 minuten

Generatie Y. Snelle, multitaskende jongeren die de afgelopen jaren de arbeidsmarkt hebben betreden en met hun frisse en nieuwe ideeen de wereld willen veroveren.

Verschillende organisaties gaan aan de slag om “generatie Y proof” te worden, of zijn dit inmiddels al. Terwijl zij zich focussen op generatie Y, komt generatie Z alweer om de hoek kijken. De generatie die 24/7 online is, waarbij werk en privé door elkaar lopen. Een generatie die het liefst zijn eigen tijd bepaalt. Het zijn ondernemers die maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vinden. En die vanaf de geboorte opgegroeid zijn met internet, wifi en snapchat.

Sommige van deze generatie spelen nog buiten verstoppertje, maar zij zullen sneller de arbeidsmarkt betreden dan wij ons realiseren. Zijn organisaties al klaar voor deze generatie?

Generatie Z zijn de jongeren die geboren zijn midden jaren negentig tot nu. Wat vaak vergeten wordt is dat generatie Z een grotere groep mensen beslaat dan de babyboomers of generatie Y.

Uit een onderzoek van Ricoh komen de volgende kenmerken van generatie Z naar voren:

  • Balans tussen privé en werk is belangrijk
  • Flexibele werktijden, goede secundaire arbeidsvoorwaarden en baanzekerheid
  • Willen een verschil in de wereld kunnen maken (“Generatie Z; de meest uitdagende, sociale en onzekere groep op de arbeidsmarkt”, 2015)

Generatie Z is in mijn ogen een generatie die zeker overeenkomsten heeft met generatie Y. Technologie speelt bij beide een grote rol. Al denk ik dat de invloed van technologie bij generatie Z groter is, omdat zij zich geen wereld kunnen bedenken zonder technologie, terwijl de generatie Y soms terug verlangt naar de tijd zonder smartphones en wifi. Generatie Y zet soms zelfs express hun telefoon uit op vakantie om maar even te kunnen ontsnappen aan alle hectiek van mails en berichtjes.

Generatie Z is een stuk mondiger en weet duidelijk wat ze willen. Enige vrijheid zul je deze generatie op de werkvloer moeten geven, wil je ze verbonden houden aan je organisatie. Daarnaast zijn zij minder van het mailen en meer van het whatsappen en gebruiken van verschillende applicaties op de telefoon.

Zelf heb ik reeds meegemaakt dat een kennismakingsgesprek via de app werd afgesproken in plaats van via de mail of de telefoon. Dit gebeurde allemaal onder het mom van ‘whatsapp is anno nu, mail is van vroeger’. Dit voorbeeld laat zien dat er al dingen anders zijn, terwijl e-mail nog zo normaal wordt bevonden in het bedrijfsleven.

Wat denken jullie dat de komst van deze generatie gaat betekenen? Hoe spelen organisaties hier nu al op in?

0 reactie(s) op “Vergeten we generatie Z niet?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.