Vijf sterrenaanpak voor een gezonde werkdruk

16/06/2020 Leestijd: 5 minuten

Het is al jarenlang een veelbesproken onderwerp en het lijkt er inmiddels in deze tijd ook een soort van bij te horen. Het lijkt immers bijna zeldzaam als jij dit nog nooit hebt ervaren. 1 op de 3 medewerkers heeft hier last van (FNV). Ik heb het over het begrip ‘werkdruk’. De auteurs van het boek 5*Sterrenaanpak voor gezonde werkdruk hebben werk gemaakt van werkdruk. Hun boek biedt een gestructureerd stukje praktische literatuur waardoor het mogelijk is om georganiseerd en op een hands-on manier met dit hedendaagse issue aan de slag te gaan.

Het begrip

Werkdruk heeft een negatieve lading, maar het is niet per se negatief. Je kunt het begrip op verschillende manieren ervaren namelijk. Een gezonde werkdruk brengt iets goeds. Hoe je werkdruk ervaart is per persoon heel erg verschillend. Waar de een de werkdruk als hoog ervaart, kan dit voor de ander met diezelfde mate van werkdruk in balans zijn. Dit boek geeft dan ook handvatten hoe de werkdruk individueel om te buigen naar gezond.

Werkdruk heeft een negatieve lading, maar het is niet per se negatief.

Wat is werkdruk? Werkdruk is te definiëren als: de verhouding tussen de taakeisen en de belastbaarheid van de medewerker binnen de werkomgeving. Zoals je kunt lezen brengt deze definitie van het begrip niks negatiefs met zich mee.

Kenmerkend voor een gezonde en ongezonde werkdruk

Wanneer de werkdruk gezond is uit zich dat in bevlogenheid. Je bent productiever, maakt minder fouten en je zult minder verzuimen. Er is voldoende uitdaging in je werk.

Bij een ongezonde werkdruk merk je dat je klachten krijgt. Je bent minder gemotiveerd (alleen een lage motivatie heeft niet direct te maken met een ongezonde werkdruk), je kunt een slechtere werksfeer ervaren, een dalende productiviteit, gezondheidsklachten door stress zoals vermoeidheid en een slechtere concentratie die uiteindelijk leiden tot verzuim.

Door middel van zes werkdruk modellen, waarvan vijf wetenschappelijk en een eigen model, komen de auteurs van het boek 5*Sterrenaanpak voor gezonde werkdruk met de tools om inzicht te krijgen in de oorzaken en gevolgen van werkdruk. Zo kom je te weten welke aanpak nodig is om tot een gezonde werkdruk te komen, op individueel niveau of op organisatieniveau. Voor organisaties zijn deze modellen van toegevoegde waarde, omdat vaak het probleem, een te hoge werkdruk, wel bekend is, maar er te weinig kennis is en onvoldoende inzicht in hoe hiermee om te gaan. Dit resulteert in een hoog, vaak langdurig, verzuim.

Het zesde model is het Ergo-balans-model, een eigen model van de auteurs, welke de wetenschappelijke modellen met elkaar verbindt. Het uitgangspunt van het Ergo-balans-model is het creëren van werkplezier van de medewerker met daarnaast als gevolg het beter laten presteren van de organisatie. Een win-win situatie dus. Het model is praktisch en gestructureerd en het voordeel is dat de overige modellen hierin zijn meegenomen. Waardoor je dus met een volledig model aan de slag kunt.

Het Ergo-balans-model

Ik wil met name wat dieper ingaan op het Ergo-balans-model omdat dit model een heldere vertaling maakt naar de oorzaak en oplossingen voor werkdruk. En omdat het daarnaast zowel op de medewerker toepasbaar is als op de organisatie. Het model geeft eigenlijk niks aan wat bij menig HR professional nog niet bekend is, maar het geeft toch nieuwe inzichten.

Zo wordt er gekeken naar de energievreters en de energiegevers. Deze zijn vast te stellen naar hoe de medewerker deze zelf ervaart, niet de organisatie. Iedereen herkend wel bepaalde energievreters, al niet op werkgebied dan wel in de privésituatie. Niet aan elke energievreter is te sleutelen, denk aan bepaalde regels en procedures die binnen een bedrijf gelden. Door de energievreters in kaart te brengen en hier bewust van te zijn ben je al een stap verder. Sommige energievreters zijn te beïnvloeden, anderen niet. Degene die te beïnvloeden zijn, pak je aan. De andere kun je beter niet teveel aandacht geven, daardoor worden ze juist groter. Door er bewust van te zijn dat deze er zijn en je hier niets aan kunt doen, maakt het gemakkelijker om deze te accepteren. Onbewust worden deze energievreters dan steeds kleiner. Aan de andere kant, hoe meer aandacht je de energievreters geeft, hoe groter deze worden en hoe meer klachten je ook ervaart.

Door de aandacht te focussen op de energiegevers in plaats van op de energievreters, maak je de energiegevers groter en heb je hier meer profijt van.

De energiegevers kun je ook in kaart brengen. Door de aandacht te focussen op de energiegevers in plaats van op de energievreters, maak je de energiegevers groter en heb je hier meer profijt van. Iets wat je aandacht geeft groeit. Het klinkt zo heel eenvoudig, maar het is een proces wat je vaak vanuit je onbewuste doet. Het werkdrukhuis, onderdeel van het Ergo-balans-model, helpt om de belangrijke energiegevers-en vreters in kaart te brengen en te kijken naar verbetermogelijkheden.

Praktische en direct toepasbare tools

Dit boek gaat verder stapsgewijs in op een aanpak, niet dé aanpak want die bestaat niet, om met werkdruk om te gaan en om deze om te zetten naar gezond in de organisatie. De diverse bijlagen in het boek geven praktische tools en oefeningen om met werkdruk om te gaan. Daarmee is dit boek bestemd voor een brede doelgroep, zowel HR professionals als managers, coaches en medewerkers die handvatten zoeken om met werkdruk om te gaan. Het blijft een gezamenlijke verantwoordelijkheid, die zowel bij de medewerker als bij de organisatie ligt.

Wil je dit boek ook lezen? Je kunt het bestellen via Managementboek.nl

0 reactie(s) op “Vijf sterrenaanpak voor een gezonde werkdruk”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *