Vijf tips om medewerkers van de bank af en fysiek in beweging te krijgen

02/02/2021 Leestijd: 3 minuten

Uit onderzoek* blijkt dat sportende medewerkers:

  • Productiever zijn
  • Meer (werk)geluk ervaren
  • Gemiddeld 6,25 dagen minder verzuimen per jaar
  • Minder stress ervaren
  • Beter communiceren met collega’s

Redenen genoeg dus om, zeker in coronatijd, medewerkers vitaal en veerkrachtig aan het werk te houden. Want zeg nou zelf, dat is een uitdaging.

Hoe stimuleer je als werkgever dat medewerkers van de bank af en in beweging komen?

Tip 1. Laat de baas het goede voorbeeld geven

Mooie woorden over hoe belangrijk bewegen is, ten spijt doet niets het beter dan simpelweg het goede voorbeeld geven. Want bewegen is goed. En zeg nou zelf, als jouw (hoogste) executive in beweging komt dan blijf jij toch geen couch potato? Het vergt moed én een visie om vanuit zo’n positie het kantoorkloffie voor een sportoutfit in te wisselen. Maar als jouw held op anderhalve meter een yogasessie bijwoont of een bootcampsessie volgt en deze wordt via een livestream getoond, dan kan toch niemand meer op de bank blijven zitten?

Tip 2. Begin de dag actief

Thuiswerken is de norm en daar hoef je de deur niet voor uit. Toch kan het verfrissend zijn om de werkdag actief te starten met een vast ritueel van een vast rondje wandelen, fietsen of joggen. Zo vervang je je ritueel van in de auto stappen door een actieve variant die de scheidslijn markeert tussen privé- en werktijd.

Tip 3. Stimuleer een dagelijkse (lunch)wandeling

Met wandelen maak je je hoofd leeg, verbrand je ongemerkt de nodige calorieën en houd je je conditie op peil. Ook is een stevige wandeling in de buitenlucht goed voor onze fysieke en mentale gezondheid. En ja, je kunt dat goede gesprek met een collega of een telefonisch bila prima op deze manier met een (stevige) wandeltocht organiseren. Allerlei apps en sites kunnen hierbij helpen, zoals www.wandel.nl, de ‘wandelen werkt’ app of de ommetjes app die ook nog eens het groepsgevoel aanjaagt. Je productiviteit maar ook je energieniveau schiet na zo’n break omhoog.

Tip 4. Houd vitaliteit juist nu hoog op de agenda

Een fietsregeling, stoppen met roken trainingen, fitheidstesten, fruitmanden, informatie over een gezonde leefstijl, een gezondheids- of wellnessweek en sporten met korting. Ook tijdens een lockdown waarbij de sportscholen en allerlei andere vitaliteitsaanjagers de deuren hebben moeten sluiten, is het zaak om vitaliteit te blijven promoten. Sportscholen bieden allerlei alternatieven zoals online lessen.

Tip 5. Thuis bewegen

Dat de sportclub gesloten is wil niet zeggen dat je thuis niet kunt bewegen. Traplopen, oefeningen in de huiskamer, opdrukken en squats. Stimuleer dit door bijvoorbeeld filmpjes op het portaal te plaatsen over wat er allemaal mogelijk is. Wil je een vliegwieleffect creëren? Organiseer dan challenges of – doe eens gek – voeg in een pubquiz bijvoorbeeld een paar opdrukoefeningen toe.

 

Download de infographic

 

* Bron: (I&O Research / 2018 / Rapport Leefstijlmonitor) (CBS / 2019 StatLine: lengte en gewicht van personen) (CBS / 2019 / LSM-A Bewegen en Ongevallen enquête) (NOC*NSF / 2016 / Sportdeelname maandmeting gouden voornemens) (VeiligheidNL / 2015 / Rapport sportblessures) (Richard Bailey / 2015 / The Human Capital Model) (TNO / 2011 / Investeren in een actieve leefstijl van uw personeel loont) (TNO / 2012 / Arbeid rapport) (UWV / 2018 / Andy Luijkx) (Randstad / 2019 / Employer Branding Research)

0 reactie(s) op “Vijf tips om medewerkers van de bank af en fysiek in beweging te krijgen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *