Voorspelling van 12 jaar geleden: HR trends van 2020

27/12/2019 Leestijd: 3 minuten

Voor de livegang van de nieuwe Expand website was het een hele klus om alle blogs die vanaf 2006 (!) op de oude website geplaatst waren allemaal over te zetten en te categoriseren. Tijdens dit proces kwamen we een heleboel opvallende blogs tegen, waaronder een blog uit 2008: ‘Voorbereiding op de toekomst’. In deze blog werd een voorspelling gedaan voor tien verwachte marketing en HR trends in 2020. Nu het bijna 2020 is, lijkt het me interessant om eens te reflecteren op deze voorspellingen. In hoeverre zijn ze daadwerkelijk uitgekomen?

De blog uit 2008 verwijst terug naar een onderzoek van Yacht naar trends voor marketing in 2020. Deze vooruitblik was ook voor HR interessant, omdat marketing ook om communicatie draait, net als HR. De blog die in 2008 voor Expand werd geschreven, ging verder in op de trends die ook te betrekken waren op HR. Hieronder staan de voorspellingen voor 2020 puntsgewijs beschreven.

1. Tribalisering

In 2020 heeft iedereen een profiel op het web. Persoonlijk contact krijgt een nieuwe betekenis. De virtuele ‘ik’ wordt belangrijker dan de fysieke.

2. Adoptie van technologie

ICT en het optimaal gebruik daarvan wordt steeds belangrijker voor HR, communicatie en marketing. De ‘bazen’ van de specialisten in dit vakgebied worden in 2020 dus ICT’ers.

3. Behoefte aan authenticiteit

MVO, ontwikkelingswerk en duurzaam ondernemen blijven belangrijke thema’s. De activiteiten rond deze thema’s liggen in het verlengde van de organisatie. De HR specialist werkt bij een organisatie met waarden waarin hij/zij zich kan identificeren.

4. Maatschappelijke ontgrenzing

De individualisering slaat door. Men klaagt over sociale isolatie en het verdwijnen van de sociale cohesie. Organisaties bieden hun mensen internationale, lokale en sociale netwerken en voorzieningen aan.

5. Competentiebreedte

Marketing en communicatie specialisten zijn in 2020 veelal ZZP’er (zelfstandige, zonder eigen personeel). Er is een schaarste in het aanbod van communicatie- en HR specialisten met strategische en tactische advieskwaliteiten.

6. Aansluiting op de markt

Corporate social responsibility is een groot aandachtspunt voor de HR specialist. De doelgroepdefinitie wordt complexer.

7. Individualisering

De individualisering in het arbeidsleven heeft als gevolg dat er nog minder controle en sturing plaats zal vinden. ‘’Regel het maar!’’ wordt het motto.

8. Geografische ontgrenzing

De HR specialisten van 2020 zijn professionele nomaden. Bij veel organisaties heeft outsourcing plaatsgevonden. Daarom werken de professionals op meerdere locaties, met verschillende mensen.

9. Flexibilisering

De flexibele arbeidsmarkt beleeft het summum. Ontwikkeling in de wetgeving staat flexibilisering steeds meer toe. Dit leidt tot meer freelancers, flexibelere arbeidsverhoudingen en een groeiende behoefte aan flexibel inzetbaar personeel.

10. Accountability

De HR specialist is een deskundige met autoriteit. Hij/zij heeft vak- en/of doelgroep specifieke kennis en denkt daarom mee op hoog strategisch niveau. Het werkveld van HR en communicatie is in 2020 volledig business gedreven.

Kloppen de voorspellingen?

De voorspellingen van deze trends zijn 12 jaar geleden omschreven, maar lijken (ook omdat ze redelijk algemeen zijn) toch aardig te kloppen. Ze hebben voornamelijk betrekking op technologische ontwikkeling en individualisering. Kernwaarden en sociale verantwoordelijkheid komen er ook duidelijk in terug. Organisaties die als eerste in staat zijn om optimaal gebruik te maken van de nodige technische en sociale ontwikkelingen hebben een streepje voor op organisaties die daar niet mee bezig zijn.

Wat maakt jouw organisatie authentiek? Hoe wordt dat intern gecommuniceerd? Wat voor mogelijkheden heeft flexibel werken voor jouw organisatie? Hoe ‘modern’ en toekomstbestendig is jouw organisatie al?

0 reactie(s) op “Voorspelling van 12 jaar geleden: HR trends van 2020”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.