Waarom je moet investeren in de personal branding van je werknemers

15/05/2013 Leestijd: 1 minuten

Employer Branding, Job Branding, Regio Branding, en Personal Branding; het zijn termen die vooral in het laatste decennium aandacht hebben gekregen. Daar zijn een aantal oorzaken voor aan te wijzen, zoals:

– einde van life time employment

– opkomst “war for talent”

– opkomst internet en in het bijzonder sociale media als arbeidsmarkt communicatie platform

– specialisatie / professionalisering in werving & selectie

Dat met name Employer Branding, Job Branding en Regio Branding interessante opties zijn om als werkgever de aandacht van doelgroepen te krijgen ligt voor de hand. De vraag is of bedrijven ook zouden moeten investeren in Personal Branding van medewerkers? Wanneer er binden en boeien van top talent cruciaal is voor het succes van de onderneming, waarom zou je datzelfde talent dan in de etalage zetten?

Er zijn een aantal redenen om dit wel te doen:

– Je eigen (employer) brand is bovenal een optelsom van de mensen in je organisatie. Naarmate zij in staat zijn zich duidelijker te positioneren en te profileren versterkt dat je merk

– Binden en boeien van talent werkt vooral vanuit kracht en niet vanuit angst. Wanneer je laat zien dat je ruimte biedt en bereid bent los te laten zal dit in de regel meer aanspreken dan krampachtig afschermen

– De life cycle van banen is korter, life time employment is eerder de uitzondering dan de regel. Je medewerkers zullen gebaat zijn bij employability en Personal Branding hoort daar bij.

– Talent trekt talent. Je medewerkers zijn ook ambassadeurs van je bedrijf. Zij moeten deze rol herkenbaar kunnen invullen.

Toch ken ik niet veel bedrijven die investeren in Personal Branding van medewerkers. Wat denk jij? Is het verstandig om dit wel of niet te doen?

0 reactie(s) op “Waarom je moet investeren in de personal branding van je werknemers”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.