Waarom social networks?

21/11/2007 Leestijd: 5 minuten

Geïnspireerd door alle wijze uitspraken op HR battle schreef ik eerder dat ik enkele artikelen zou schrijven met betrekking tot technische ontwikkelingen en wat deze betekenen en kunnen betekenen voor HRM. Dus, wat moeten we veranderen nu deze ontwikkelingen er zijn en welke kansen liggen er in het gebruik van deze ontwikkelingen? De beurt is nu aan social networks. Een onderwerp waar je online mee doodgegooid wordt. Naar mijn mening is het echter lang niet altijd concreet wat je er nu precies mee kunt en waarom het nou zo belangrijk is voor HR.

De definitie van social networks

Bij het definiëren is wikipedia altijd een aardige bron. Zo stelt wikipedia: “a social network is a social structure made of nodes (which are generally individuals or organizations that are tied by one or more specific types of interdependency, such as values, visions…”, etc. Als ik het in deze context over social networks heb, dan bedoel ik online social networks zoals Hyves en LinkedIn. Websites dus waar een gebruiker een profiel aan kan maken dat gerelateerd kan worden aan andere profielen. Dit relateren gebeurt door middel van allerlei media, in Hyves heb je bijvoorbeeld een ‘hyve’ over HRM waar je andere HRM-ers kunt leren kennen, enzovoorts.

Voor de gemiddelde lezer hier is dit allemaal geen nieuws. Maar op HR battle bleek onder andere dat de gemiddelde HRM-er niet zo op de hoogte is van of niet zo bezig is met online media. Vandaar een wat uitgebreide opbouw, eventueel kan ik later terug naar dit artikel verwijzen.

Reclames in social media

Een andere interessante uitkomst haalde ik eerder al aan: in de toekomst gaat er meer met social networks gebeuren. Bijvoorbeeld voor reclame (op hyves kun je een link naar je blog zetten zodat je Hyves vrienden ook je blog lezen). Maar social networks scheppen veel meer mogelijkheden dan alleen het leren kennen van mensen. Zo hoorde ik van een vriend die een new media studie doet dat hij bezig is met gepersonaliseerde reclame en denkt aan het gebruiken van Hyves. Stel je bijvoorbeeld voor dat je gerichte reclame krijgt op basis van de smaak van de mensen in je omgeving. Boven de pagina die je bezoekt prijkt een plaatje waarin je persoonlijk wordt aangesproken en waarin wordt vermeld dat een paar vrienden van je een specifiek product hebben besteld. Of jij niet ook interesse hebt. Is dat overtuigend, ja of nee?

Andere mogelijkheden van social networks worden op dit moment al ontdekt. Denk bijvoorbeeld aan het werven van mensen via Hyves. Veel hyvers staan hier voor open en als de nood aan de man komt dan worden alle middelen aangewend. Discussies over of dit specifieke nut van social networks al dan niet werkt zijn er genoeg en zal ik hier buiten beschouwing laten.

Twee benaderingen van een social network

Ik heb nu iets verteld over de achtergrond van social networks en over het mogelijke nut. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van eigen smaak. En zijn veel mensen hier actief mee aan het experimenteren. Een mooi voorbeeld hiervan is een discussie op Hrlog waarin globaal twee benaderingen van een social network als Linkedin naar voren komen:
In de eerste benadering ligt de nadruk op het online bijhouden van contacten. Contacten op het social network zijn dezelfde contacten die u al kent, echter met eventuele toegevoegde waarde van het social network zelf. Met deze benadering heb je goed contact met deze contacten en blijft het overzicht gemakkelijk bewaart. Kritiek op deze benadering is dat een social network zo weinig toegevoegde waarde heeft op outlook.
In de tweede benadering worden zoveel mogelijk contacten toegevoegd. Het social network wordt nadrukkelijk gebruikt om grote groepen mensen te leren kennen en eventueel te benaderen. Dit kan door gerichte berichten en uitnodigingen, maar ook door het uitnodigen van grotere groepen mensen (let wel, dit wordt vaak als negatief ervaren).

Maar zoals altijd bij een strikte scheiding van benaderingen gaan de meeste mensen voor een tussenvorm. In ieder geval worden de al bekende contacts toegevoegd. Zo ontstaat een praktisch overzichtelijk lijstje van alle bekenden en eventueel hun functie of verjaardag. En via het social network kunnen vervolgens nieuwe mensen worden benaderd, want dat is tenslotte de bedoeling: mensen leren kennen.

Hoe je profiel in te richten

Last but not least, een naar mijn mening erg belangrijk punt. Veel mensen melden zich aan op een social network met het idee dat zij het ook eens zullen proberen, maar laten dan hun profiel ‘clean’, leeg. Er staat weinig informatie op. Dit betekent veel gemiste kansen. Mensen die op een leeg profiel komen zien alleen een naam, eventueel een functie, maar kunnen daar niets mee en zullen hier weinig mee doen (tenzij het wanhopige recruiters zijn). Het is dus beter om uw profiel zo in te richten dat u duidelijk maakt wie u bent en wat u wilt bereiken op dit social network. Probeer antwoord te geven op de volgende vier vragen en dan is uw profiel compleet:

  • Wie ben ik? (wat vind ik leuk, hobby en/of opleiding)
  • Wat doe ik?(functie, bedrijf)
  • Wat zoek ik/wat wil ik (waarom ben je lid van dit social network?)
  • Wat heb ik te bieden (kan samenhangen met de vorige vraag, maar hier kun je ook aangeven wat je voor anderen wilt doen, dat kan positief overkomen).

Het beantwoorden van deze vragen en dit in uw profiel verwerken kost niet veel tijd. Maar u haalt veel meer profijt uit het aanmaken van een profiel op het social network.

Geef het een kans!

Tot slot kort samengevat: ik heb verteld wat social networks zijn, dat hier mogelijke kansen liggen en dat hier nog volop mee geëxperimenteerd wordt. Vervolgens heb ik een handreiking gedaan over hoe je een social network kunt benaderen. Waarschijnlijk geen nieuwe kost voor mensen die hier actief lezen, maar toch hopelijk een praktisch overzicht met wat nieuwe ideeën. Hopelijk heb ik hiermee wat twijfelende mensen overtuigd om het toch een kans te geven. Als dat zo is hoor ik het natuurlijk graag. Andere op- en aanmerkingen zijn ook welkom!

0 reactie(s) op “Waarom social networks?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.