Waarom werven als de kandidaat al in dienst is?

14/02/2008 Leestijd: 3 minuten

Als ik de diverse HR blogs doorlees dan bekruipt me het gevoel dat HR zich alleen maar met recruitment bezig houdt. Het ene blog over het succes van een recruitment site is nog niet verschenen of het volgende blog over de vermeende verkeerde manier waarop een site vacatures publiceert komt er weer over heen.

We leven, zo is de algemene opinie, in een tijd waarin er een groot tekort is aan personeel. Er zijn meer vacatures dan werkzoekenden en erger nog, het merendeel van de werkzoekenden heeft niet de juiste talenten om de open functies te kunnen vervullen.

Maar is er wel een tekort aan werknemers?

Rework

In ieder bedrijf, iedere organisatie, komt rework voor. Rework is dingen nog een keer doen omdat het de eerste keer niet goed was, maar ook zijn er veel handelingen die twee keer worden gedaan vanwege een soort routine “omdat we het altijd al hebben gedaan”.  Het blijkt dat in een doorsnee bedrijf 33% van de tijd wordt besteedt aan rework.

Improductieve processen

Naast rework zijn er ook in ieder bedrijf veel improductieve processen. Dat zijn processen en processtappen die geen waarde toevoegen. In een grote multinational vonden we een keer een afdeling met 66 mensen die de hele tijd  bezig waren met het verzamelen van data, gegevens. Jaarlijks brachten ze een dik boekwerk uit dat naar alle managers werd gestuurd. 99,5% van de managers vertrouwde dit document meteen toe aan het vierkante archief. De 0,5% managers die het wel doornamen betrapten we erop dat ze eigenlijk niks anders te doen hadden. Niet productieve handelingen en processen blijken gemiddeld 24% van de werktijd op te consumeren.

Totaal wordt er, gemiddeld, zo’n 27% van de tijd niet efficiënt besteedt! Dat wil zeggen dat er een interne arbeidsmarkt is in een gemiddeld bedrijf van 27%! Op iedere 100 medewerkers zijn er 27 die eigenlijk overbodig zijn!

De stress op de arbeidsmarkt kan dus eenvoudig worden opgelost door te gaan zoeken naar rework en niet productiviteit. Door processen te optimaliseren kan er met minder mensen evenveel, of met evenveel mensen meer worden gedaan!

Uiteraard dienen de mensen wel competent te zijn voor een nieuwe taak, maar dat blijkt vaak niet het probleem te zijn. Mensen kunnen nog steeds veel meer dan de managers of leidinggevenden denken.

De oplossing

Process Improvement in combinatie met de implementatie van HRD kan het beroep op de arbeidsmarkt aanmerkelijk verminderen. Door de implementatie van Process Improvement en Kaizen kan ook een aanmerkelijke besparing worden bereikt. Daarnaast blijkt ook, dat als de medewerkers intensief betrokken worden bij de verbeterprojecten, er een autonome productiviteitsgroei van 10 tot 15% bereikt kan worden. Het is dan ook het overwegen waard om in plaats van geld te investeren in recruiters eens wat geld te investeren aan een goede doorlichting van de processen en te gaan zoeken naar procesverbeteringen.

Een fabel? Toyota werkt al decennia met een dergelijk systeem en weet nog steeds 15% efficiëntie verbetering te bereiken per jaar!

En financieel? Recent is door BOO berekend dat alleen in de bouw 15 miljard Euro verspild wordt aan rework!

0 reactie(s) op “Waarom werven als de kandidaat al in dienst is?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.