Waartoe volg je een (bachelor) opleiding?

11/11/2011 Leestijd: 1 minuten

Met het competentieonderwijs hebben we een belangrijke stap gezet: in plaats van pure focus op inhoudelijke kennis, leren we nu vaardigheden die in het huidige kenniswerk langer meegaan. Dit zette mij ertoe om eens naar ons onderwijssysteem te kijken vanuit een helicoptervisie. Wat leren we, behalve inhoudelijke kennis, van een (bachelor) opleiding? Ik heb er een lijstje van gemaakt:

  • Omgang met projecten die zich over lange termijn uitstrekken (de opleiding zelf, papers, scripties)
  • Het feit dat inzet over langere periode tot resultaten leidt (diploma, hoge cijfers)
  • Een probleem vanuit verschillende perspectieven belichten
  • (en dus): zelfkritisch handelen
  • Het opgeven van korte termijn plezier voor lange termijn voordelen
  • Samenwerken met anderen (uit andere vakgebieden)
  • Het zelfvertrouwen dat je iets kunt bereiken als je je er voor inzet
  • Het inzicht dat je altijd verder kunt leren

Dit zijn enkele voorbeelden die ik heb bedacht. Door zo naar een bachelor te kijken, verandert je perspectief iets. Het is niet alleen een opleiding tot een inhoudelijk vak. Het is ook je vorming als professional. De manier waarop je naar je werk kijkt, naar je collega’s, naar de dingen die je nog moet leren – en de dingen die je hebt gedaan.

Misschien gaat dit wel op voor alle opleidingen. Hebben opleidingen een soort placebo effect dat ons zegt ‘je kunt altijd nog iets nieuws leren, je kunt altijd op een andere manier naar je eigen werk kijken’. Ik vraag me af of dat placebo effect soms sterker is dan het bedoelde (inhoudelijke effect).

Ik kijk er hoe dan ook naar uit om weer eens een cursus te volgen.

0 reactie(s) op “Waartoe volg je een (bachelor) opleiding?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.