Wat is jouw leiderschap?

24/01/2017 Leestijd: 3 minuten

Talloze boeken, bijna dagelijks wel een artikel in je mailbox, focus van veel van onze klanten in hun persoonlijke ontwikkelwensen. Leiderschap, is het een trend, een hype die voorbij is, een must voor iedereen? Duidelijk is in ieder geval, we kunnen er niet omheen.

Onlangs las ik het boek Built to last van Jim Collins en Jerry Poras. Na de bestseller Good to Great geven zij in dit boek de resultaten weer van een nieuw onderzoek naar een aantal zeer goed presterende bedrijven, exceptioneel in hun branche en dat al voor meer dan 50 of zelfs 100 jaar. Hoe doen ze dat, wat maakt dat deze bedrijven zo succesvol zijn?

Wat is jouw leiderschap?

Al in de eerste hoofdstukken rekenen Collins en Poras af met visionair en charismatisch leiderschap. De leiders binnen deze unieke bedrijven passen niet in dat plaatje. Ze zijn eerder bescheiden, serieus, nuchter. Ze zijn gefrustreerd dat veel nieuwe management literatuur van hen oproept charismatisch en gepassioneerd te zijn “What if I am not that kind of person…”

Het zette me aan het denken. Collins en Poras hebben blijkbaar bij het begrip charismatisch leiderschap een schreeuwerig beeld. Gaan zij uit van een lawaaipapagaai die zonder nadenken roept en erg aanwezig is? Zij schetsen het beeld van de CEO van Columbia Pictures, Harry Cohn. Collins & Poras scharen hem onder het beeld van een typisch charismatisch leider en noemen hem een harde zakenman, sterk aanwezig in zijn communicatie. De moeite die Collins & Poras hebben met de charismatische CEO is dat “succes” te veel aan deze persoon hangt. Na het overlijden van Cohn werd Columbia Pictures direct verkocht. Het bedrijf waar hij naar streefde was er in een klap niet meer… Daar zit wel wat stof tot nadenken in.

Terug naar het begrip leiderschap. Ik heb een andere connotatie bij charismatisch leiderschap dan Collins en Poras. Als je weet wie je bent en wat je wilt en waar je goed in bent dan kun je en moet je daarop vertrouwen. Je zult het vervolgens ook uitstralen en zo krijg je mensen mee. Als je kracht bescheidenheid is, omarm het. Als je kracht netwerken is, doe het. Leiderschap is je eigen actie. Ook op onze eigen website hebben we onze visie op leiderschap weergegeven. Voor ons is de kracht van doen vooral belangrijk. Laat het zien, zet woorden om in actie.

In één van onze eigen programma’s vertelde een deelnemer, een jonge, net benoemde, Oekraïense manager bij een ICT service bedrijf dat een lokale trainer haar verteld had dat een manager en een leider niet verenigd kunnen zijn in één persoon. Een uitdagende stelling die we met de groep bediscussieerd hebben. Tegelijkertijd hebben we met de managers zelf benoemd wat nou eigenlijk binnen hun organisatie verstaan wordt onder “Goed Leiderschap” . Die eigen criteria maakten iedereen pas duidelijk welk leiderschap eigenschappen effectief zijn in hun bedrijf, in hun land, met hun teams, bij hun eigen uitdagingen. Besloten werd dat een persoon wel degelijk een leider en een manager kon zijn. Als ze het ook maar zelf willen. Het belangrijkste criterium voor leiderschap voor deze groep? Je bent pas een leider als je volgers hebt.

0 reactie(s) op “Wat is jouw leiderschap?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.