Wat je als ZZP’er echt moet doen om in the picture te komen? 10 tips

27/11/2012 Leestijd: 4 minuten

Mijn workshops elevatorpitch online (EPOL) draaien nu anderhalf jaar. Mijn klanten hebben veel geleerd. Velen hebben nu een wervend filmpje dat ze gebruiken op hun website. Waarom? Om op te vallen, voor een betere call to action en om hun SEO (zoekmachine optimalisatie) op te krikken.

Meer zelfvertrouwen krijgen en een scherpere salesstory scoorden ook goed. Maar wie er het meest van geleerd heeft, dat ben ik denk ik zelf. Ik heb ongelofelijk veel geleerd van mijn cursisten. En mijn dankbaarheid hiervoor wil ik met 10 tips tot uitdrukking brengen aan mijn lezers.

Jezelf verkopen

Mijn vermoeden, tevens aanleiding om te starten met deze business case, dat kenniswerkers niet graag bezig zijn om zichzelf te verkopen, werd bewaarheid.  Beangstigend overtuigend zelfs. Zelfstandig kenniswerkers stellen zich bescheiden op en zijn het liefst met hun vak bezig. Zolang ze aan de bak zijn en niet hoeven na te denken over hun volgende klus gaat alles goed. “Wat is er mis met het hoofd in het zand, heerlijk toch zo’n put.”

Jammer is alleen dat de vanzelfsprekendheid van die volgende klus steeds minder wordt. De markt lijkt steeds meer op een arena en daar kun je maar beter met de juiste uitrusting binnen stappen. En dat begint met je profilering.

De tips die ik op dit punt aan iedereen mee wil geven zijn:

Tip één

Zorg voor een helder profiel: Een format dat werkt is antwoord geven op:  wie ben je, wat zoek je, wat wil je betekenen voor je markt en waar ga jij verder waar anderen het laten liggen. Jouw bio is je fundament voor je pitch. Maak het antwoord op jouw “why” vraag superduidelijk.

Tip twee

Leer een beetje opscheppen, oefen droog, tot je een ons weegt, in wat jij allemaal kunt, waar je goed in bent, waar je mee scoort. Breng je zelf in de juiste stemming (die zit niet per se in je -favoriete- linkerhersenhelft). Speel met intonaties. Oefen met stiltes, met kijk gedrag, met je mimiek, je expressie, leer de vragende vorm als krachtig interactie instrument toe te passen.

Tip drie

Nog belangrijker misschien: leer te flirten, zakelijk flirten. Vertel aan zoveel mogelijk mensen in je kleine kring hoe leuk, geweldig enz. jij die persoon of hun bedrijf vindt. Dit is de manier van aandacht krijgen die leidt tot persoonlijke verbinding.

Tip vier

Wees onderscheidend, en dan bedoel ik echt onderscheidend, bedenk drie USP ‘s (unique selling points) waarmee jij in ieder geval echt het verschil maakt en ga die uitvergroten (combineer deze met tip 1 en 2).

Tip vijf

Werk aan je SEO. Zorg dat de titel en beschrijving –tagwords- van je filmpje terugkomt in de basis tekst van je website. Google robots vinden dit heerlijk en je wordt er meteen voor beloond met een snellere vindbaarheid.

Tip zes

Als je een pitchfilmpje inzet om attentiewaarde te creëren laat dan vooral de mens achter de professional zien. In de workshop EPOL wordt veel geoefend op jouw passie voor klanten, jouw persoonlijke touch, authenticiteit, de kracht van jouw overtuigingen, jouw visie op de markt, het plezier wat je beleeft aan het bieden van oplossingen voor je klant. Dat alles spettert van het beeld, maar is nooit over de top.

Tip zeven

Ga voordat je filmpje wordt opgenomen oefenen door je verhaal hardop te vertellen aan iemand die je kent. Is die er niet, praat dan tegen een stoel of ga het bos in met je hond. Het verhaal wat je hebt komt er pas lekker uit als je het jezelf eerst hebt horen vertellen.

Tip acht

Maak verbinding vanuit het “ik” naar het “jullie” (degene die naar je filmpje kijkt) en maak de connectie door het “het” (dat is waar de wereld tussen het ik en het jullie verbonden wordt).

Tip negen

Maak zeer goed duidelijk wat jij zou kunnen betekenen voor een prospect, wat ga je precies opleveren, vertel dit in harde baten (bedenk dat een prospects vooral geïnteresseerd is in zichzelf en jou interessant vindt als je er blijk van geeft dat jij hem begrijpt en wilt/kunt helpen).

Tip tien

Je taalgebruik!! Geen consultancy taal. 80% van je klanten zijn MKB ondernemers. Hun code is “doe maar normaal”. Dus geen hooggestudeerde vaktermen gebruiken, vertel in hun woorden wat jij voor hen wilt betekenen. Geef er blijk van dat jij weet wat er in hun wereld speelt. Daarna mag je de U bocht maken en vertel je hoe onderscheidend je bent in het oplossen van hun issues.

Succes!

NB: in mijn tips en content van mijn workshops pas ik de principes toe uit het boek Woorden laten spreken, van Ike Smitskamp (ISBN 978-90-810914-6-6) Haar principes van excellent public speaking blijken uitstekend te gebruiken in een gefilmde elevatorpitch.

0 reactie(s) op “Wat je als ZZP’er echt moet doen om in the picture te komen? 10 tips”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.