Wat zijn de gamechangers binnen HR?

04/06/2015 Leestijd: 3 minuten

Met 36 jaar op de teller ben ik – professioneel gezien in ieder geval – een product van het internet tijdperk. Toch heb ook ik het gevoel dat de snelheid waarmee de wereld verandert de afgelopen decennia enorm is toegenomen. De opkomst van internet, de smartphone en GPS – en de mogelijkheden om massaal data te verzamelen die zij meegebracht hebben – hebben de economie fundamenteel veranderd. Organisaties staan op hele andere manieren in contact met hun klanten, en er zijn nieuwe producten en diensten ontstaan waarmee organisaties die minder dan twintig jaar bestaan tientallen miljarden dollars waard zijn geworden.

Binnen veel markten en vakgebieden hebben ‘breakthrough technologies’ ervoor gezorgd dat deze snel en onherkenbaar veranderd zijn. Bij marketing via internet en social media en robotisering van productie kan iedereen zich wel wat voorstellen. Maar ook binnen minder voor de hand liggende vakgebieden is veel veranderd. Bij de politie wordt misdaad voorspeld en voorkomen door slim gebruik van big data. Klinisch psychologen ontwikkelen apps waarmee ze therapie kunnen geven. Ondergrondse afvalcontainers geven zelf een signaal door aan de afvalverwerker wanneer ze bijna vol zitten.

Doet HR mee met digitalisering?

Collega blogger Johan Dirven schreef hier in april ook al een blog over de effecten van digitalisering op HRM. Ik ben het helemaal met hem eens als hij stelt dat slagvaardige HRM ondersteuning essentieel is voor organisaties die in de race willen blijven in de snelle wereld van vandaag. Toch loop ik al een tijdje met de vraag rond: verandert HRM eigenlijk wel genoeg mee met de wereld om slagvaardig te blijven? Wat zijn de gamechangers die de inhoud en het proces van HR-dienstverlening op zijn kop zetten?

Natuurlijk zijn er veel innovaties geweest binnen HR de afgelopen decennia. Werving verloopt vooral via internet en social media. Een medewerker heeft meer te kiezen uit de cafetaria-menukaart en opleidingen lopen deels via een digitaal platform. Managers en medewerkers zijn samen verantwoordelijk voor de prestaties van nu en inzetbaarheid in de toekomst. De integraal verantwoordelijke manager wordt zo veel mogelijk efficiënt ondersteund door middel van e-HRM. HR-administratie wordt met gestandaardiseerde processen uitgevoerd door een gespecialiseerde afdeling of externe leverancier.

Maar benut HR daarmee de mogelijkheden die het informatietijdperk met zich meebrengt in voldoende mate? Of laat zij nog veel kansen liggen? Passen traditionele arbeidsrelaties en managementstructuren nog wel bij deze tijd? Kan een ontwikkeling als HR Analytics de manier waarop HR wordt uitgevoerd radicaal verbeteren? Is de manier waarop HR doorgaans is georganiseerd nog wel ‘fit for the future’? Of zijn er redenen voor HR om af en toe juist niet mee te willen doen in de ‘ratrace’ der technologische vernieuwingen.

Op reis

Vanuit de fundamentele vraag ‘Wat doet HR om klaar te zijn voor de toekomst?’ wil ik op deze plek graag starten met een serie blogs. Wat mij betreft is dit een ontdekkingstocht, die ik graag uit nieuwsgierigheid aanga zonder de wijsheid op voorhand in pacht te hebben. Zonder vaststaand einddoel, en zonder van te voren bepaalde route. Een ontdekkingstocht die hopelijk extra interessant wordt doordat u, waarde lezer, er aan bijdraagt met uw visies en ideeën.

Om de koe bij de horens te vatten start ik graag in mijn volgende blog met de ontwikkelingen rond HR Analytics. Ik heb vanuit mijn werk een paar (grote) organisaties mogen ondersteunen bij het zetten van stappen met analytics binnen HR. Toch valt mij op dat HR Analytics tot nu toe maar mondjesmaat wordt omarmd door HR-afdelingen (of zie ik iets over het hoofd?). Wat mij betreft een mooi moment om het net op te halen en eens te verkennen waarom organisaties er wel of waarom juist niet mee aan de slag gaan…

Ik hoop u bij mijn volgende halte weer te treffen!

0 reactie(s) op “Wat zijn de gamechangers binnen HR?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.