Welke waarde voegt jouw functie toe?

30/05/2012 Leestijd: 4 minuten

Dit is een directe vraag. Een hersenoefening. Pak eens pen en papier (ja, echt, fysiek pen en papier) en denk aan je afgelopen vijf werkdagen. Schrijf al je activiteiten op die waarde hebben toegevoegd voor anderen. Deze anderen kunnen klanten zijn, maar ook interne klanten. Denk aan wie je hebt geholpen. Wat heb jij met jouw vaardigheden en kennis mogelijk gemaakt, dat anders niet had gekund? Wat heb je makkelijker gemaakt voor andere mensen? Heb je iemand iets geleerd, zodat zij haar werk sneller kan doen? Stel je eigen vragen en bedenk van tevoren goed wat ‘waarde’ inhoudt. En begin dan met schrijven.

Als dat niet lukt: schrijf dan eens alles op dat je hebt gedaan. En omcirkel dan later de activiteiten die waarde toevoegen.

Beginnen

Wanneer je dit leest, heb je waarschijnlijk nog niets opgeschreven: je wilt weten waar ik naar toe wil. En je vindt dat je geen tijd hebt om te schrijven. Je wilt dit artikel lezen en dan weer verder met wat je écht moet doen. Zonde! Deze oefening is juist bedoeld om om jou inzicht te verschaffen. In wat je echt moet doen. Als je nog niets hebt opgeschreven, heb ik een voorstel. Lees niet voorbij de streep hieronder, maar schrijf in plaats daarvan op welke van je activiteiten waarde toevoegen. Vraag je dan af welke activiteiten je moet schrappen. Succes!

Welkom!

Als je hier bent aangekomen, heb je enige reflectie uitgevoerd op je activiteiten. Hopelijk zie je het als een kans om in de toekomst gerichter te werken. Ik vraag me af hoe je je reflectie-oefening doorlopen hebt. Heb je ook aangegeven wat voor soort waarde je activiteiten toevoegen? Of hoeveel? Ik heb de oefening natuurlijk ook zelf doorlopen en daarbij kwamen allerlei vragen in me op. Hieronder vijf voorbeelden van de activiteiten die ik heb opgeschreven:

Activiteit Doel Waarde
Bloggernieuwsbrief Informatie delen Promotie / redelijk
Blog Vindbaarheid site / kennisdeling Promotie / redelijk
Bellen / interviews plannen Nieuwe contacten Promotie / belangrijk
Adwords campagne Kandidaten vinden Core business / zeer belangrijk
Teamoverleg Bijpraten Coördinatie / redelijk

Vrij basic, niet? Toch zijn hier leuke conclusies te trekken. Zelfs los van de andere 15 of zo activiteiten die ik heb opgeschreven. Ik verstuur namelijk erg graag de bloggernieuwsbrief. Dat doe ik al vijf jaar. In de nieuwsbrief staan de nieuwe Expand-artikelen, plus een aantal onderwerpen die inspiratie kunnen bieden voor nieuwe artikelen. En natuurlijk het laatste Expand-nieuws. Maar in de brede context van de organisatie, moet ik toch bekennen dat het leggen van nieuwe contacten (wat de kern is van mijn functie), belangrijker is. En het ondersteunen van de consultants in het vinden van sterke kandidaten (de core business van Expand), dat is pas echt belangrijk. En dat heeft dus prioriteit.

Maar goed, dit is slechts een praktisch voorbeeld. Ik werk natuurlijk ergens naar toe. Namelijk:

De waarde van je functie?

Weten welke waarde je toevoegt, motiveert. Het geeft richting aan je dagelijkse activiteiten. Je weet wat je eerst moet doen. Je weet dat, als je in een bepaalde activiteit beter wordt, je belangrijker bent voor je organisatie. En je weet waarom anderen graag met je samenwerken. Je weet wat je kunt bijdragen in een project. De belangrijkste punten hier zijn de motivatie en de capaciteit om richting te geven aan je activiteiten en, op de lange termijn, je loopbaan.

HR en functie-waarde

Voor iedere manager of HRM’er ligt in het verlengde van deze oefening een andere vraag: kun je dit voor iedere functie in je organisatie of afdeling doen? En kun je zo de functionaris helpen inzicht te krijgen in zijn toegevoegde waarde (wat hem motiveert), in zijn ontwikkelmogelijkheden (wat hem richting geeft) en in het potentieel van zijn functie (wat wellicht loopbaanmogelijkheden schept).

Dit is een mooie oefening voor de komende teamdagen. Of voor het komende weekoverleg. Het maakt bespreekbaar wat iedere werknemer voor de organisatie kan betekenen, wat werknemers onderling voor elkaar en voor afdelingen kunnen betekenen. En het biedt de mogelijkheid om activiteiten die juist geen waarde toevoegen, te schrappen.

En uiteindelijk kun je de strekking van dit artikel ook omdraaien. Als je niet weet welke waarde je toevoegt aan de organisatie, wat ben je dan aan het doen?

0 reactie(s) op “Welke waarde voegt jouw functie toe?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.