Werken aan het merk ‘IK’

14/09/2021 Leestijd: 5 minuten

Dit ben ik en wie ben jij? Een zin die vaak in kleuterklassen wordt gebruikt. Vooral om kinderen te leren hoe ze zichzelf kunnen voorstellen en dit ook aan anderen te vragen. Ook in het bedrijfsleven wordt deze simplistische zin toegepast. Het is goed om regelmatig stil te staan bij de vraag ‘Wie ben ik’. In dit artikel neem ik je mee in mijn reis naar het merk ‘Ik’ en wat dit betekent.

Een eeuwigheid geleden

Twintig jaar geleden koos ik op de middelbare school voor het vakkenpakket Economie en Maatschappij. De bèta-vakken waren sowieso uitgesloten voor mij. Van de twee overgebleven pakketten koos ik diegene die mij meer mogelijkheden gaf voor later. Wist ik veel wat mij nog te wachten stond. Nou dat waren hele pittige eindexamens, omdat ik een vakkenpakket had met vakken die me echt niets interesseerden. Maar zo zat het schoolsysteem nou eenmaal in elkaar. Mijn dochter is inmiddels gestart op (dezelfde) middelbare school en heeft gelukkig meer mogelijkheden om de ‘stomme’ vakken te combineren met vakken waar ze haar ei in kwijt kan. Het is toch ook veel leuker om datgene te doen waar je blij van wordt?

Na het (hakken over de sloot) halen van mijn eindexamens koos ik voor een universitaire studie. Destijds had je (gelukkig) minder keuze dan nu. Maar ook toen koos ik voor een optie waarbij ik later nog veel kanten op kon. Tijdens mijn studie werd al snel duidelijk dat dit iets met HRM werd. Een keuze waar ik tot dit moment zeker geen spijt van heb.

Maar wat zegt dit over het merk ‘Ik’? vraag je je misschien af. Die IK heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Van een middelbare scholier tot, bijna vijftien jaar later, een werkende moeder met een eigen bedrijf. Een eigen bedrijf in HR-advies wel te verstaan, want dat vak is aan mij blijven plakken.

Wanneer ben je dan een merk?

Toen ik net begon in HR was ik zeker geen expert, maar dat is logisch. Al die jaren heb ik wel mijn best gedaan die rol te ontwikkelen. Ik neem niets voor lief en bijt me vast in het onderwerp tot ik weet waar het over gaat. Daarbij komt dat het vak, zoals ik dat vormgeef, heel goed bij me past.

Assessments en testen

De afgelopen jaren heb ik regelmatig een assessment gemaakt en kleurentesten gedaan. Pas toen ik de GALLUP Strengthsfinder deed kwam alles voor mij samen. Naast de positieve insteek van de test, omdat deze uitgaat van dat waar je goed in bent, dwong het mij om kritisch te kijken naar de elementen in mijn functie en dat waar ik goed in ben.

Ik ben dan ook een groot voorstander van het regelmatig doen van testen of het voeren van gesprekken met een coach of psycholoog. Het is namelijk goed om regelmatig een spiegel voor te houden en hierdoor vorm te geven wie je bent en waar je voor staat.

Pas daarna, als je eenmaal wat meters hebt gemaakt en goed bent in je vak, moet je deze expertstatus vooral claimen. Vertel jouw eigen verhaal. Hierdoor krijg je mensen op je pad die bij jou passen en die je vervolgens helpen te groeien. Het helpt dat je hierbij echt de dingen doet waar je zelf in gelooft en die bij je passen.

Doe waar je gelukkig van wordt

Het uitdragen van jouw merk betekent ook dat je doet wat je leuk vindt en daar dan ook keuzes in durft te maken. Toen ik begon in HR/recruitment vond ik het al geweldig om de juiste match te maken. En dat heb ik daarna ook steeds meegenomen in de vervolg HR-functies.

Ik gun het iedereen zich uit te spreken over zijn of haar ‘merk Ik’. Want dat waar jij voor staat en wat je belangrijk vindt, daar krijg je pas energie van als je de juiste keuzes maakt.

De rol van de leidinggevende

De rol van leidinggevenden is hierin heel belangrijk. Als je namelijk als leidinggevende niet zichtbaar bent en geen mogelijkheden biedt om het gesprek aan te gaan, dan krijg je daarmee ook een team met mensen die zich niet durven uit te spreken. Geef als leidinggevende het goede voorbeeld. Wat is jouw merk? Dit ben ik – en stimuleer dit met de vraag: wie ben jij?

Tips voor het werken aan jouw merk:

  • Stel je kwetsbaar op; vraag aan je omgeving hoe zij jou ervaren en waar je van gaat stralen.
  • Maak het ontwikkelen van jouw merk bespreekbaar. In de eerste plaats heb jij er last van als er onvoldoende naar jouw merk wordt gekeken.
  • Denk na over wie en wat je wilt zijn. Wat betekent dit voor je huidige functie? Welke keuzes moet je (nog) maken?
  • Maak eens een lijstje met dingen waar je goed in bent en dingen waar je minder goed in bent. Klopt dit beeld met de functie die je hebt? En hoe je je leven hebt ingericht?
  • Heb jij een visie op je vakgebied? Of moet je deze nog ontwikkelen? Wat zou je willen vertellen over dat wat jou bezighoudt? Ontwikkel je visie en probeer hierin zo objectief mogelijk te blijven. Jouw visie is niet bedoeld om mensen of organisaties zwart te maken.
  • Vertel iedereen over jouw visie op jouw vakgebied. Het posten van korte berichten op bijvoorbeeld LinkedIn kan een enorme boost geven aan jouw merk.

De grootste uitdaging hierbij is: geloof in jezelf!

0 reactie(s) op “Werken aan het merk ‘IK’”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.