Werven met de kraan open

27/03/2007 Leestijd: 2 minuten

‘Dweilen met de kraan open’; een veelzeggend spreekwoord. Wat hiermee gezegd wordt is dat het soms beter is om de kraan eerst dicht te draaien en daarna te beginnen aan het wegwerken van het water. Niet meer dan ‘common sense’ dus. Toch kost het vaak moeite om je te realiseren dat de kraan open staat. Zo ook bij veel bedrijven; op de krappe arbeidsmarkt wordt op allerlei manieren geworven. Nieuwe werknemers worden gelokt met MBA opleidingen, auto’s en kinderopvang. Maar ondertussen staat de kraan open en lopen werknemers aan de andere kant van de organisatie naar buiten.

Instroom, doorstroom en uitstroom

Soms lijkt vergeten te worden dat P&O naast instroom ook doorstroom en uitstroom betreft. Interne werving is misschien wel net zo belangrijk als het binnenhalen van nieuw talent. Maar dat zal ik hier verder niet bespreken. Ik wil me concentreren op de uitstroom, vanouds óók een P&O taak die de laatste tijd onterecht minder aandacht heeft gekregen. Bij uitstroom wordt bijvoorbeeld een exit gesprek gehouden: waarom gaat de werknemer weg? Wat gaf de doorslag? Als de P&O manager daar een trend in kan vinden dan heeft het bedrijf kostbare informatie om de kraan dicht te draaien.

Kostbare informatie, omdat de kosten van het werven van een nieuwe werknemer tot anderhalf maal het jaarsalaris van die werknemers kunnen oplopen. Deze kosten zijn echter verdeeld over een heleboel verschillende kostenposten die lang niet even duidelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een vermindering van productiviteit van de werknemer die al besloten heeft weg te gaan, maar nog een paar maanden bij u werkt. De periode waarin de nieuwe werknemer nog niet volwaardig presteert. En niet te vergeten: de wervingskosten.

Besteed uw bedrijf al aandacht aan uitstroom? Op wat voor manier? En nog belangrijker: merkt u dat uw uitstroom daadwerkelijk vermindert? Of blijft u liever aan het dweilen?

0 reactie(s) op “Werven met de kraan open”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.