Werven op basis van Klout score: niet doen!

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Sam Fiorella – een marketeer met ruim 15 jaar ervaring bij grote bedrijven als Ford, AOL en Kraft, solliciteerde verleden jaar voor een functie als VP bij een groot marketing bedrijf in Toronto, Amerika. Hij werd afgewezen. Waarom? Zijn ervaring bleek secondair in de ogen van de recruiter. Belangrijker was zijn Klout score. Toen Fiorella niet bleek te weten wat een Klout score was, werd het interview redelijk snel beëindigd (hoewel niet voordat de recruiter Fiorella de Klout website liet zien). Dit is niet het eerste verhaal over iemand die wordt afgewezen om zijn Klout score. Zou dit een nieuwe manier van werven betekenen?

Klout = influence = betere hotelkamers

Voor wie net als Fiorella nog niet weet wat Klout is (wat overigens niet vreemd is): Klout is een website die je invloed op internet meet. En dan specifiek op bepaalde onderwerpen. Bijvoorbeeld: ik ben een beïnvloeder op het gebied van Social Media en SEO.

Klout logo (klout-logo.JPG)

Wanneer je een Klout account hebt, kun je mensen +K (Klout score?) geven om aan te geven dat zij je beïnvloeden op een bepaald gebied. En zo heeft Klout verschillende manieren om iemands invloed te bepalen. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar iemands Twittervolgers, Facebookvrienden, het aantal mensen dat hij daadwerkelijk bereikt, etc. Maar hoe een Kloutscore precies tot stand komt, is onduidelijk.

Desalniettemin is het hebben van een hoge Klout score erg prettig. In het eerst geciteerde artikel werd bijvoorbeeld het voorbeeld gegeven van mensen met een hoge Klout score die een voorkeursbehandeling kregen bij hotels. Het idee is eenvoudig: als iemand met veel invloed een positief beeld heeft over je organisatie, dan is de kans dat hij dit deelt met zijn netwerk groter. En dat is goed voor je merk.

Mensen werven op hun Klout score?

Begin dit jaar schreef collega Saskia een sterke blog: Wat is belangrijker? Wie ken je, of wie ben je? Daarin vroeg ze zich af of we mensen aan zouden gaan nemen op basis van hun netwerk. Blijkbaar is dit al het geval, in de zaak van Sam Fiorella. Of dit wenselijk is – en écht effectief, is de vraag. Zolang het onduidelijk is hoe een Klout score tot stand komt, is het moeilijk om te bepalen hoeveel waarde we aan deze score moeten hechten. Sommige bedrijven zijn hier blijkbaar al toe overgegaan. En hoewel ik het niet onmogelijk acht dat online reputaties in de toekomst steeds beter in kaart kunnen worden gebracht, lijkt het me nog te vroeg om Klout scores als wervingscriterium in te zetten.

0 reactie(s) op “Werven op basis van Klout score: niet doen!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.