Wervingsproblemen? Ga eens speeddaten!

31/10/2018 Leestijd: 2 minuten

Vind je het als HRM’er steeds moeilijker worden om geschikte kandidaten te vinden? De arbeidsmarkt wordt in verschillende segmenten en delen van het land steeds krapper. Van de openstaande vacatures is inmiddels 40 procent moeilijk te vervullen. Je kunt je vacatures langer open laten staan, in je eigen netwerk zoeken, een werving- en selectiebureau inzetten of collega´s bijscholen voor de vacante plekken. Bovenal moet je anno 2018 creatief te werk te gaan om de beste kandidaten uit de markt te vissen!

Overweeg eens om een middel dat in de krappe arbeidsmarkt van ruim tien jaar geleden een gewilde tool bleek van stal te halen: de speeddate. Met of zonder lange tafels en met of zonder groen en rode bordjes met ´geschikt´ en ´ongeschikt´. De invulling kan heel verschillend zijn maar is altijd afgestemd op de wensen van de organisatie en hoe je jullie arbeidspotentieel aanspreekt. Het gaat er dus om dat je een speeddate optimaal inzet.

De voordelen van een speeddate

  • Snel een eerste indruk
  • Als je gericht te werk gaat kun je best veel van elkaar te weten komen in tien minuten
  • Denk eens aan twee of drie gesprekken achter elkaar van ieder tien minuten; zo laat je gelijk toekomstige collega’s kennismaken met elkaar: de kandidaat die aangenomen wordt heeft een deel van de directe collega’s al gezien
  • Het is ook een methode om uw organisatie te laten zien
  • Het is laagdrempelig voor kandidaten om langs te komen, zeker als je een speeddate in de avonduren laat plaatsvinden
  • Je intuïtie zegt vaak al veel, dus voor een eerste selectie is het een prima middel

Tips voor een succesvolle speeddate

  • Waarom beperken tot een speeddate? Geef aan dat er na afloop van de speeddate spoedig een regulier vervolggesprek plaatsvindt met de directeur of leidinggevende.
  • Met een vervolggesprek combineer je speeddaten (waarin de kandidaat zichzelf presenteert door middel van een pitch) met meer diepgang en doorvragen. Zo krijg je een volledig beeld van de kandidaat.
  • Zorg voor voldoende aanwezigen tijdens de speeddate. Ook hier geldt net als bij de makelaar die in een kort tijdsbestek alle gegadigden de woning laat bekijken dat je de onderlinge competitie aanwakkert.
  • Bereid je speeddate tot in de puntjes voor: wie gaat er selecteren, waar doen we dit, welke folders of materialen delen/tonen we en welke niet of later. Stem het één en ander met de communicatieafdeling af, want het gaat tenslotte ook om branding van je organisatie.

Aan de slag

Heb je moeite met de naam speeddate? Adverteer dan met de naam kennismakingsavond en neem elementen uit de speeddate mee in de opzet. Als je binnenkort aan de slag gaat: veel plezier! En vergeet vooral niet je ervaringen te delen met anderen maar ook om je proces te finetunen zodat je de concurrentie voor blijft.

0 reactie(s) op “Wervingsproblemen? Ga eens speeddaten!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.