Wordt werken nóg leuker?

16/12/2008 Leestijd: 4 minuten

Werken wordt steeds leuker gemaakt! In tijden van crisis een positieve noot. Erg positief, ik weet het. Er zit echter wel een kern van waarheid in. Er is zeker aandacht voor geluk in werk, zie bijvoorbeeld de droombaandag van Monsterboard. En het weblog van de enige echte Happiness Officer. En de reden? Geluk zorgt voor productiviteit! Hieronder enige achtergrond en voorbeelden.

Er was eens…

Het begon allemaal bij de eerste persoon die zich realiseerde dat iemand die doet waar hij plezier in heeft meer werk verzet. Wanneer was dat? Ergens in de oertijd? Een middeleeuwse ridder wiens volgelingen zich voor hem opofferden? Laat ik me niet wagen aan een romantisch verhaal en het wat dichter bij huis halen.

Allereerst:Frederick Taylor. Zijn naam kennen we uit het Taylorisme, ofwel scientific management. Naast me ligt in readervorm ‘The Principles of Scientific Management‘. Goed om te lezen als opfrisser: zo is het begonnen. Taylor staat een top-down organisatiemodel voor, waarbij het management op basis van gedegen onderzoek (scientific research) nieuw beleid opstelt.

Een voorbeeld:

Blijf er even bij, dit is leuk! Taylor heeft zijn ideeën vaak toegepast. Zo heeft hij mannen bestudeerd die zware balken moesten dragen. Zij werkten sterk onder de maat, per dag kon elke man veel meer dragen (onderzoek stap 1), zonder daar structurele schade aan over te houden. Let op: het was erg belangrijk voor Taylor dat werknemers geen roofbouw pleegden op hun gezondheid.

Om deze werknemers beter te laten presteren sprak hij met een zeer sterke man het volgende af. Een flinke loonsverhoging als hij elke dag de volgend onderzoek haalbare hoeveelheid balken zou verplaatsen. Voor meer geld werkte de man graag mee. Het idee sloeg aan en veel sterke mannen kregen een beter salaris en verplaatsten veel meer balken. Dit zorgde voor een enorme toename in productiviteit.

Maar is dat geluk?

Zeker niet. Het was wel de eerste stap. De vraag: hoe kunnen we werknemers meer werk laten verzetten was gesteld. Uit onderzoek blijkt nu dat geluk in je werk sterk bijdraagt aan productiviteit en binding. Het gaat dan niet meer alleen om het geld, maar om voldoening halen uit wat je aan het doen bent. Als een werkgever er in slaagt zijn werknemers voldoening te geven, dan zal hij de productiviteit zien stijgen. En het verloop zal afnemen. Ford dat een salarisverhoging van 1$ naar 5$ zijn beste kostenbesparing ooit was: zo werd het verloop enorm teruggedrongen. In een tijd waar de concurrentie veel minder bood was dit voldoende. In een land als Nederland zijn de salarissen behoorlijk vergelijkbaar, werkgevers concurreren nu ook op inhoud.

Geluk=productiviteit=geld, dat klinkt een beetje gevoelloos

Interessant discussiepunt. Zijn bedrijven maatschappelijk verantwoord vanuit een altruïstische positie, uit puur winstbejag, allebei een beetje? Het is erg mooi om het eerste te geloven, het tweede lijkt veel realistischer. Vervolgvraag: gaat het om de motivatie of het resultaat? Een erg moeilijk vraagstuk. Dit verdient een blog op zich.

De toekomst!

De crisis zal de MVO doelen van organisaties sterk op de proef stellen. Iedere organisatie moet de volgende afweging maken: zijn de directe uitgaven aan MVO de lange termijn investering waard? Directe uitgaven zijn overzichtelijk en lijken daarom een interessante besparing. Toch moeten organisaties ook rekening houden met mogelijke imagoschade. Naar zowel het publiek als de werknemer. Sterke imagoschade kan op de lange termijn een groot probleem vormen. Als de economie weer aantrekt is het personeel broodnodig.

De hamvraag

De vraag is dus: wordt werken nog leuker? Op lange termijn zeker. Al is het maar voor de productiviteit. De vraag is wel: welke rol zal de crisis spelen in de korte termijn investeringen die nodig zijn om werknemers hun werk leuker te laten vinden. En de hamvraag is: hoe denkt u uw werknemers meer geluk in hun werk te laten hebben?

0 reactie(s) op “Wordt werken nóg leuker?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.