Yahoo en het einde van Het Nieuwe Werken?

22/03/2013 Leestijd: 3 minuten

Het nieuwe werken, hoe lang blijven we hier nog over praten? Tot de babyboomers met pensioen zijn en de generatie X volledig thuis zit of werkt? Ik zou het niet weten, maar we praten nu al een aantal jaren over HNW en volgens mij is het nieuwe er zo langzamerhand wel af. Daarbij is het ook de vraag hoe nieuw het nu eigenlijk allemaal wel is?

In mijn drieluik over HNW heb ik getracht inzicht te geven in een aantal ontwikkelingen die tot de conclusie leiden dat we met name door toepassing van nieuwe technologie op andere manieren te werk gaan. Maar is dat nu nieuw? Het Nieuwe Werken is niets nieuws!

Nieuwe omstandigheden

Eigentijds werken betekent inspelen op nieuwe omstandigheden, meegaan met je tijd Dat is van alle tijden! Dat geldt ook voor de doelstellingen. Die zijn ook van alle tijden: het rendement moet verbeteren. Denk maar aan productiviteit verhogen, bedrijfsprocessen flexibeler maken, goed personeel aantrekken en verbinden, minder kosten (kantoorruimte, autokilometers ed.), etc …

Interessant is in dit kader het recente besluit van de leiding van Yahoo om het thuiswerken te beperken. Het gaat al jaren niet zo goed met Yahoo en alle zeilen moeten nu bijgezet worden. Het is er op of er onder! Kortom het rendement moet omhoog!  What’s new …..

“The idea of the new policy is to improve communication and collaboration. Some of the best decisions and insights come from hallway and cafeteria discussions, meeting new people, and impromptu team meetings. Speed and quality are often sacrificed when we work from home”.

Bedrijfscultuur

Boeiend is de constatering dat het besluit van Yahoo wellicht ook te maken heeft met de persoonlijke stijl van de leider, CEO Marissa Mayer. Een interessante constatering, want HNW heeft alles te maken met bedrijfscultuur. Daarin vervult de leiding een rol model.

“What we concluded was that she was very hands-on, and she liked to mentor those around her,” …”She would bake birthday cakes and would celebrate her colleagues. Relationships were really important. So I can see how she would feel that being able to see and interact with individuals would be important.”

HNW gaat natuurlijk verder dan thuis werken. De tijd zal leren of en in welke mate de beperking van het thuiswerken zal bijdragen aan de verbetering van de resultaten van Yahoo. Dat zal lastig te meten zijn, want waarschijnlijk neemt zij een scala van maatregelen om de positie van Yahoo te versterken. Ik ben in ieder geval wel benieuwd. Rendement verbeteren doe je door slim samen te werken EN door de beste mensen aan te trekken en te binden. Flexibiliteit en vrijheid zijn daarbij voor veel mensen aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Ik ben benieuwd of dit besluit ook zou zijn genomen in een overspannen arbeidsmarkt? We zullen het nooit weten.

Waar gaan we naartoe?

Yahoo is een high tech bedrijf en dat type bedrijven lopen in de regel voor. Markeert het besluit van Yahoo het einde van een 24/7 tijdperk en de revival van 9-to-5? Is het een stap terug? Of bevestigt de Yahoo CEO met haar besluit mijn stelling dat HNW niets nieuws is voor bedrijven die op zoek zijn naar optimalisatie van de productiviteit en het rendement op talent? Dit laatste is een proces waarbij het soms nodig is om iedereen wakker te schudden. Dat is met dit besluit zeker gebeurd.

Tijdloos

Het Nieuwe Werken is tijdloos. Het wordt tijd dat we ophouden met praten en schrijven over het Nieuwe Werken en dat we aan het werk gaan en proberen te blijven. Dat zal per organisatie verschillende invulling vragen en krijgen, afhankelijk van interne en externe ontwikkelingen op de (arbeids)markt. Werken aan een klantgerichte cultuur waarin het rendement op talent optimaal kan zijn, moet naar mijn idee centraal staan. HR moet daarbij het voortouw nemen en allerlei initiatieven ontwikkelen om die cultuur vorm te geven en te versterken. Dat is een zaak van permanente vernieuwing en leren, en dat is, naar ik hoop, voor de HR collega’s niets nieuws onder de zon!

0 reactie(s) op “Yahoo en het einde van Het Nieuwe Werken?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.