Zijn jullie sollicitanten al merkambassadeurs?

05/02/2019 Leestijd: 5 minuten

Goed communiceren met sollicitanten, wat levert dat op? Als ik de verhalen om me heen hoor, komt het vaker voor dan verwacht: heel veel organisaties communiceren behoorlijk summier met hun sollicitanten. Vaak schiet het erbij in om ze (bijna) allemaal een afwijzing of überhaupt een ontvangstbevestiging te sturen.

Ik snap het ergens wel. Je hebt een vacature en krijgt veel reacties. Waar haal je de tijd vandaan om die allemaal te lezen, laat staan ze allemaal een antwoord te sturen? Maar wees eerlijk: als je zegt ‘geen tijd’, dan bedoel je eigenlijk ‘geen prioriteit’. En daar zit een denkfout. Een afwijzing is balen voor een sollicitant, maar als organisatie zou je ook hard mogen balen als het contact met sollicitanten te weinig aandacht krijgt. Want wat je vergeet is dat je het sterke merk van je organisatie, dat je marketingcollega’s zorgvuldig hebben opgebouwd, keihard onderuit haalt. Terwijl je juist een schot voor open doel kreeg om dat merk te versterken.


Marnix Geus slaat de spijker op zijn kop met zijn gastblog bij Great Place to Work waarin hij schrijft dat HR veel gemeen heeft met PR in het omgaan met medewerkers in je organisatie:

“HR is wat mij betreft interne PR. Ambassadeurs kweken voor ons gedachtengoed, voor onze waarden, onze cultuur. Voor onze missie, visie en stipje aan de horizon. Een zorgvuldig opgebouwd HR-beleid is zó makkelijk te verneuken. Het is je interne imago dat op het spel staat.”

Geus heeft een sterke visie op HR en het belang van goede – en oprechte – internal branding als opbouwende factor voor je organisatie. Maar ook hij zag hier sollicitanten over het hoofd als merkambassadeurs van het externe imago.

Versterk je gehele organisatiemerk

Organisaties die enige mate van aandacht besteden aan arbeidsmarkt-communicatie, doen dat om de organisatie als werkgeversmerk positief neer te zetten. Maar bij uitstek in de communicatie met sollicitanten heb je ook impact op je organisatiemerk in het algemeen. Want sollicitanten vertellen over hun ervaringen aan anderen die je organisatie als geheel bezien, niet alleen als werkgever. Je weet nooit wie je sollicitant spreekt op een verjaardag en hoe ver zijn of haar verhaal uiteindelijk reikt.

Bereik een grote doelgroep

Het aantal mensen dat bij je solliciteert is veel groter dan het aantal medewerkers dat je in dienst hebt. Je bereik is enorm. Daarnaast hoef je om deze mensen te bereiken geen moeite te doen: in het sollicitatieproces liggen de directe communicatielijnen er al. Bovendien zijn deze mensen al geïnteresseerd in je merk, ze zijn positief gestemd of zijn zelfs al merkambassadeurs. De kans dat je boodschap in goede aarde valt is groot.

Pak de kans op grote positieve impact

Kijk naar de stapel sollicitanten en het aantal kandidaten dat uiteindelijk wordt aangenomen: de meeste mensen worden afgewezen. Je loopt dus bij een grote groep mensen het risico op achterlaten van een vervelende nasmaak. Je kunt in plaats daarvan ook de kans grijpen om een grote groep mensen te verrassen met een relatief tevreden gevoel na een teleurstellend bericht. Een gedegen en respectvol contact met een sollicitant heeft meer impact dan je verwacht. In de horeca is het een adagium: weet je de negatieve ervaring van een teleurgestelde gast om te buigen in een positief klantmoment, dan levert je dat zelfs een positiever imago op dan als er nooit een vuiltje aan de lucht was geweest.

Blijf respectvol en mensvriendelijk

De meeste sollicitanten hebben tijd en moeite gestoken in hun sollicitatie. Dat verdient respect en gepaste aandacht. Dan maar ’s avonds op de bank de stapel doornemen, met een kop thee en een potlood. Het is – letterlijk – de moeite waard.

Elke sollicitant heeft recht op een bericht terug. Een ontvangstbevestiging, eventueel een tussentijds voortgangsbericht, en in (qua hoeveelheid) de meeste gevallen een afwijzing. Heb je zoveel reacties ontvangen dat je geen tijd hebt voor individuele reacties op maat, schrijf dan met aandacht (of met hulp van een communicatiecollega) een vriendelijk en respectvol algemeen afbericht met persoonlijke aanhef. Heb je budget voor wat innovatievers, dan gebruik je goede sollicitatiesoftware die alles voor je bijhoudt.

Er is vaak een beperkt aantal sollicitanten echt geïnteresseerd om meer te horen over hun afwijzing. Licht die dan toe op maat. Door de afwijzing eerlijk en respectvol toe te lichten geef je iemand feedback op een moment van tegenslag op de arbeidsmarkt. Een positieve noot op een vervelend moment wordt gewaardeerd. Het kan zijn dat je de heer of dame in kwestie met je feedback een stapje dichter brengt bij het vinden van een andere plek waar hij of zij wel goed uit de verf komt. Het kan zomaar dat iemand zich dat nog lang herinnert.

Sluit aan bij wie je (wil) zijn als organisatie

Als je in alle contactmomenten met sollicitanten (loop de hele customer journey maar door) aansluit bij de stijl van je organisatiemerk en ook respectvol en menselijk bent, bereik je een grote groep mensen (en mogelijk hun uitgebreidere netwerk), kun je ze persoonlijk bereiken en een positieve associatie achterlaten met je merk. Je behoudt ze als merkambassadeurs of creëert zelfs nieuwe merkambassadeurs.

Door met aandacht om te gaan met sollicitanten – omdat ze merkambassadeurs zijn én gewoon omdat het mensen zijn – versterk je als HR-team de organisatie. De wervingstaak van HR draagt zo concreet bij aan de business.

Wat vind jij?

Ben je zelf als HR-professional bezig met het versterken van je merk? Vind je dit interessant, maar vraag je je af hoe je het dan voor elkaar kunt krijgen in de praktijk? Ben je als sollicitant na een afwijzing wel eens helemaal afgeknapt of juist enthousiast gebleven over een organisatie? Ik ben benieuwd naar jouw mening.

0 reactie(s) op “Zijn jullie sollicitanten al merkambassadeurs?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.