Zo groeien jouw medewerkers mee met de digitale revolutie

25/06/2021 Leestijd: 2 minuten

Misschien herken je het: je organisatie wil vooruit in het digitale tijdperk, maar heeft daar nog niet alle skills voor in huis. Gelukkig kun je met (al dan niet gesubsidieerde) bij- en omscholingsprogramma’s voor bestaande medewerkers een flinke slag slaan. Belangrijk daarbij is dat je je niet alleen op hard skills richt. Ook specifieke soft skills moet je trainen!

 Als elk bedrijf een tech-organisatie wordt

Dat digitalisering grote impact heeft op de arbeidsmarkt, is voor jou als HR-professional vast geen nieuws. Er komen nieuwe functies bij (wie had er tien jaar geleden van een ‘UX Designer’ gehoord?), en bestaande functies veranderen inhoudelijk. Denk aan een marketeer die nu ook social media, data analytics en (visuele) contentcreatie in de vingers moet hebben. Voor veel organisaties is het lastig om al die nieuwe en vernieuwde rollen in te vullen met de juiste mensen, zeker nu er schaarste op de arbeidsmarkt is. Herkenbaar?

Nieuwe skills nodig, of nieuwe mensen?

Bestaande medewerkers bij- en omscholen kan een mooie manier zijn om de skillset van je organisatie weer dichter bij je bedrijfsdoelen te krijgen. Sterker nog, vaak zie je daar sneller resultaat van dan wanneer je een compleet nieuw team moet onboarden. Het lastige is wel dat digitalisering niet alleen om nieuwe ‘hard skills’ vraagt – zoals kennis van Google Analytics of Premiere Pro. Voor de functies van de toekomst zijn meestal ook andere ‘soft skills’ nodig. Wat soms betekent dat je eigenlijk een heel ander menstype nodig hebt. Hoe ga je daarmee om?

Bijscholen in soft skills

Het World Economic Forum brengt elke vijf jaar in kaart wat de ‘key skills’ op de arbeidsmarkt zijn. In 2020 vormden ‘Complexe problemen oplossen’, ‘Kritisch denken’ en ‘Creativiteit’ samen de top 3. Voor 2025 zijn dat ‘Analytisch denken en innoveren’, ‘Actief leren vanuit een leer-mindset’ en (wederom) ‘Complexe problemen oplossen’. De vraag is dus: hoe zorg je dat jouw medewerkers ook op die gebieden meegroeien? Daarvoor is een cursus Marketing Automation niet genoeg: je moet werknemers óók bijscholen in die ontastbare soft skills.

Genoeg aanbod in soft skill-trainingen

Gelukkig zijn er genoeg opleiders die softskill-trainingen aanbieden. Sommige instituten doen zelfs beide, soms in combinatietrajecten waarin deelnemers zowel praktische als persoonlijke vaardigheden oefenen. Daarmee sla je twee vliegen in één klap.

Wie betaalt dat allemaal?

Aan het vinden en onboarden van nieuwe medewerkers ben je vaak een hoop tijd (en geld) kwijt, maar ook het bij- en omscholen van je huidige werknemers is meestal niet goedkoop. Een subsidie zoals de SLIM-regeling kan uitkomst bieden: die is speciaal bedoeld voor mkb-bedrijven die hun medewerkers willen klaarstomen voor ‘the future of work’. Dat kan voor jouw organisatie net een handig zetje zijn om medewerkers nu echt substantieel te reskillen.

Hoe zorg ervoor jij dat jouw medewerkers met de digitale revolutie meegroeien?

Dit artikel is geschreven door gastblogger Marlon Brandt, werkzaam bij Competence Factory.

1 reactie op “Zo groeien jouw medewerkers mee met de digitale revolutie”
  1. 28-06-2021 om 07:30 - Corinne schreef:

    Interessant artikel. Een leven lang leren & ontwikkelen is en blijft een belangrijk motto.
    Het is onvermijdelijk als je ziet hoe snel organisaties en de markt waarin ze actief zijn veranderen. Gelukkig investeren bedrijven ook steeds vaker in softskills. In mijn coachpraktijk merk ik dat er steeds meer aandacht is voor performance van professionals waarbij ook het mentale welbevinden steeds meer focus krijgt. Goed zorgen voor lichaam en geest maakt dat je als professional ook sterker wordt in de voor 2025 belangrijk wordende competenties: ‘analytisch denken en innoveren’, ‘actief leren vanuit een leer-mindset’ en ‘complexe problemen oplossen’.
    Mooi dat je hier als professional zelf de verantwoordelijkheid en regie in kunt pakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.