Zo is een goede manager als een kok

02/04/2012 Leestijd: 3 minuten

Laten we het deze morgen eens over GOESTING hebben. Heeft u er zin in? Met het juiste been uit bed gestapt? De energie voelen bruisen in uw borstkas? Zingend de douche in- en uitgegaan? Het boterhammetje met de pitamientjes fruitig genuttigd? Dat laatste rondje rond het huis – voor u in uw auto stapte – op volle kracht afgelegd?

Als u dat allemaal in een zonnige gemoedstoestand heeft gedaan, dan heeft u er vandaag goesting in. Proficiat. Zo zou het eigenlijk elke dag moeten gaan, toch? Helaas gaat het niet altijd zo. Maar het kan helpen als u deze Opstarter barstensvol Goesting tot u neemt.

zo is een goede hr manager als een kok

Goesting

Goesting dus. Eerst beginnen we met uw bureau tot dé Goestingplek bij uitstek te verklaren. Daar achter uw bureau bedenkt u immers wat er vandaag wordt opgediend, en morgen en overmorgen. Net zo zorgvuldig als een echte kookchef denkt u goed na over wat u op tafel zet, met welke ingrediënten u uw mensen aan het werk zet. U denkt na over de combinaties, over de kosten, de recepten die gebruikt gaan worden in uw werkkeuken en – niet onbelangrijk – hoe u dat alles gaat vermelden op de dagkaart.

Schrijft u er gewoon boontjes en bietjes met appelmoes, schnitzel met gebakken aardappeltjes op of maakt u het een stuk spannender door bijvoorbeeld de appelmoes een compôte van vers geplukte nieuwe oogst appeltjes met de smaak van een frisse lentebries te noemen en bijvoorbeeld de gebakken aardappeltjes krokant gebakken op z’n frans gesneden blokjes pommes de terre. What’s in a name is hier op z’n minst van meerwaarde.

Natuurlijk gaat u niet sjoemelen met ingrediënten en jokken, maar lekker eten bereiden en daar een goede prijs voor krijgen – goesting creëren –  is een kwestie van vakmanschap en communicatie. Uw vakmanschap en communicatievaardigheid.

Specifieke goesting

Mijn ervaring is dat elke organisatie zijn eigen specifieke goesting heeft. Voor alle medewerkers is het belangrijk te weten dat hun smaak en die van de organisatie bij elkaar passen. Voor leidinggevenden is het van belang dat aard van de organisatie en doelgroep aansluiten bij de eigen verwachtingen. Als een leidinggevende weet wat er van hem wordt verwacht kan hij beter werken aan zijn menu en presentatie daarvan. Door alle medewerkers in hun kracht te zetten ontstaan er dan haast vanzelf verrassende innovaties waar het geheel weer van kan profiteren. En uiteraard ook de klant.

Dat is de finesse en het gevoel van echte goesting. Creativiteit, passie, out of the box denken, inspiratie, het zijn de ingrediënten waar het om draait op uw goestingplek vanmorgen. Na dat fantastische ontwaken van vandaag
een uitdaging om je vingers bij af te likken.
Te beginnen met nu.

In het Paasweekend geen Opstarter, dus wens ik u graag enkele “bezinnende” weken toe.

Plaatje dankzij Skanska Matuplevelser op Flickr.

0 reactie(s) op “Zo is een goede manager als een kok”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.