Zo stimuleer je een growth mindset op de werkvloer

05/12/2019 Leestijd: 3 minuten

Change is the only constant. Hoewel de robotisering minder hard gaat dan aanvankelijk gedacht werd, heeft de automatisering wel degelijk impact op ons werk. Want met de voortschrijdende techniek verandert de inhoud van ons werk ook. Je wil als medewerker niet overbodig worden, en dus moet je continu blijven leren. Voor bedrijven geldt hetzelfde. En daar heb je medewerkers met de juiste mindset voor nodig: een growth mindset.

Growth mindset

In een vorige blog is uitgelegd wat de verschillen tussen een fixed en een growth mindset zijn. Hier nog even een korte samenvatting. Mensen met een growth mindset geloven dat ze zichzelf kunnen ontwikkelen. Zij geloven: als je het gewoon probeert en oefent, word je vanzelf beter. Hierdoor zijn ze niet bang om iets nieuws te proberen. Het risico op fouten nemen ze op de koop toe; ze snappen dat je door het maken van fouten nieuwe dingen leert.

Bedrijfscultuur speelt een belangrijke rol als het gaat om een growth mindset. In een bedrijf waar intelligentie als hoogste goed wordt gezien, gaan mensen hun best doet om zo slim mogelijk over te komen. Fouten maken past daar niet bij. Meer uitleg kun je lezen in een artikel van neurowetenschapper Marcia Goddard.

Fixed mindset

De tegenhanger van een growth mindset is een fixed mindset. Bij een fixed mindset geloven mensen dat intelligentie, capaciteiten en talenten vastliggen. Het heeft vanuit dit perspectief weinig zin om door te zetten als iets toch niet lukt. Fouten maken hoort ook niet bij een fixed mindset.

Vier de fout van de week

Bij veel bedrijven is er een wekelijkse teammeeting. Maar wat kun je beter wel en beter niet doen tijdens deze meeting?

Niet doen: iemand die een fout heeft gemaakt, hier publiekelijk negatief op aanspreken.

Wel doen: met elkaar de ‘fout van de week’ vieren. Zet de fout en het leerpunt in de spotlights, niet degene die hem heeft gemaakt.

Als iemand in het team een bijzonder succes boekt, is het niet aan te raden om die ene persoon publiekelijk in het zonnetje te zetten. Vier in plaats daarvan het succes met heel het team.

Maak fouten bespreekbaar

Iedereen maakt fouten, dat is ook niet erg. Maar wat kun je beter wel en niet doen?

Niet doen: de fout afstraffen, bijvoorbeeld door die persoon nooit meer een dergelijke taak toe te vertrouwen.

Wel doen: de fout bespreekbaar maken. Vraag wat iemand ervan heeft geleerd en wat hij of zij de volgende keer anders gaat doet, zo staat vermeld in de YoungCapital Recruitment Guide.

Fouten maken is helemaal niet zo erg

Weinig mensen zijn succesvol geworden zonder fouten te hebben gemaakt. Kijk eens naar Thomas Edison. Zo zegt hij: “I have not failed. I have just found 10.000 ways that won’t work.”

Moet je dan alles door de vingers zien? Natuurlijk niet. Houd je mensen wel verantwoordelijk voor hun fouten, maar zorg ervoor dat je niet te kritisch bent of straffend overkomt. Vraag liever wat je collega van de ‘fout’ heeft geleerd. Bied je mensen op het werk  voldoende veiligheid, maar ook uitdaging en vertrouwen. Geef ze eens een nieuw project. Denk niet: zij heeft het nog nooit gedaan, dus zij kan dit niet, maar: zij heeft dit nog nooit gedaan, dus ik moet haar goed voorbereiden en voldoende beschikbaar zijn voor vragen.

Als manager is het noodzakelijk om een bedrijfscultuur te creëren waarbij collega’s zich veilig voelen om fouten te maken. Zo stimuleer je mensen om hun growth mindset in te zetten. Een kleine investering in de cultuur kan zich groots uitbetalen.

0 reactie(s) op “Zo stimuleer je een growth mindset op de werkvloer”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.