Prioriteiten stellen met Stephen Covey en Warren Buffet

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

De truc afkijken bij twee zeer succesvolle mensen? Dat kan. Hier tref je een samenvatting van hoe Covey en Warren Buffet hun prioriteiten stellen.

Coveys 7 eigenschappen en Eisenhowers kwadrant

In ‘de 7 eigenschappen van effectief leiderschap’ leert Covey ons hoe we een effectief leven kunnen leiden – niet alleen een zakelijk, maar ook privé. De basis ligt er in te weten wat je wilt bereiken, daarnaast geeft hij ook tips over hoe je concretere doelen of simpele to do’s kunt prioriteren. Dat doet hij met het  volgende kwadrant:

Coveys kwadrant is eigenlijk ouder en werd al door Eisenhower gebruikt, zie Eisenhower matrix: ideale manier van prioriteiten stellen

In dit kwadrant moeten we onze to do’s of doelen organiseren. Bijvoorbeeld door een whiteboard in 4 delen te delen en daar post-its op te plakken.

De oplettende lezer ziet dat het kwadrant2 (rechtsboven; belangrijk, niet urgent) geel is. Dat is meteen de kern van deze manier van prioriteren. Er zijn natuurlijk brandjes die direct geblust moeten worden in kwadrant nummer 1, zoals de keuken die in brand staat. Covey stelt dat we ons hier niet te snel op moeten verkijken en ons zoveel mogelijk op kwadrant 2 moeten focussen. In kwadrant 2 zitten de activiteiten die hectische situaties moeten voorkomen en activiteiten die onze tijd vrij spelen om andere dingen te doen. Een voorbeeld dat hij noemt is om je secretaresse te leren veel voorkomende mails voor je te beantwoorden. Door in dit kwadrant te voorkomen dat veel zaken crisissen worden die in kwadrant 1 terecht komen, hou je overzicht en voorkom je dat je achter de zaken aanloopt.

Het kwadrant helpt uiteraard al door overzicht te scheppen in wat je wilt of moet doen. Als je door de bomen het bos niet meer ziet biedt dit een snelle en praktische oplossing.

Voor een samenvatting van Coveys werk zie: De 7 eigenschappen van effectief leiderschap – Stephen Covey – boekbespreking

Warren Buffets 2 lijsten

Mike Flint was Buffets persoonlijke piloot voor zo’n 10 jaar. Hij praatte met Buffet over carrière mogelijkheden toen deze hem vroeg om onderstaande drie stappen te doorlopen. STOP! Voor je deze stappen leest, er zit een trucje in. Als je ze alle drie ineens leest, heb je kans dat de stappen iets minder effectief zijn, je gaat je doelen dan meer bevooroordeeld benaderen. Dus wil je echt prioriteren, probeer dan eerst alles op te schrijven voor je verder gaat.

1. Schrijf je 25 belangrijkste doelen op

Dit kunnen carrière doelen zijn, maar ook je prioriteiten voor de dag. Of middellange doelen, je belangrijkste KPI’s voor het komende jaar. Bedenk waar je op dit moment mee bezig bent of wat je wilt doen en maak er een lijst van.

2. Omcirkel de 5 belangrijkste doelen

Dit is een kwestie van keuzes maken. Moeilijke keuzes, want je hebt niet voor niets 25 doelen geformuleerd. 25 dingen die je echt wilt bereiken, die op je bucketlist staan, wat maar belangrijk is op dit moment. Toch moet je er vijf kiezen. Omcirkel de belangrijkste 5 en lees dan verder.

3. Hoe ga je nu om met deze 5+20 doelen?

Dat vroeg Buffet aan Mike. En Mike antwoordde: ik ga nu direct aan mijn 5 belangrijkste doelen werken, die hebben prioriteit.
“Wat doe je met de doelen die je niet omcirkelt hebt?” vroeg Buffet.
“Die 5 zijn het belangrijkste, maar de ander 20 komen er net na, dus daar zal ik aan tussendoor aan werken naar gelang de situatie zich voordoet.”
“Nee Mike, je hebt het mis. Alles dat je niet omcirkeld hebt is nu je “vermijd ten alle kosten” lijst. Je geeft deze geen enkele aandacht totdat je je top 5 hebt gerealiseerd.”

Dat waren ze. Waar Stephen Covey ons leert om te investeren in onze lange termijn visie, leert Warren Buffet ons om écht prioriteiten te stellen en te schrappen wat niet essentieel is.

Veel succes met je prioriteiten!

0 reactie(s) op “Prioriteiten stellen met Stephen Covey en Warren Buffet”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.