Review van De introductiegids

20/06/2014 Leestijd: 4 minuten

Wat is het verzuimpercentage binnen uw organisatie? En wat zijn uw arbeidskosten? Wat kost verzuim u gemiddeld per jaar? En hoe hoog is uw verloop? Wijkt dat negatief af van het branche­gemiddelde? Wellicht kunt u dit verrekenen met uw W&S kosten, vergeet daarbij niet dat een werknemer niet direct na start effectief aan het werk is; voor hij volledig productief is kan een week tot enkele maanden duren, afhankelijk van de functie en ook daar zijn dus kosten mee gemoeid. Staan verzuim en verloop nu hoger op uw agenda? Hoe dan ook, met De introductiegids heeft u 49 tips in handen om de inwerkperiode te verbeteren, waardoor uw verzuim en verloop omlaag kunnen gaan.

Doel van het boek

Volgens De introductie gids speelt de inwerkperiode een substantiële rol in het verloop en verzuim binnen een organisatie. Het idee is dat een werknemer waarbij de eerste dag slecht loopt, hierna minder ‘weerbaar’ is tegen andere tegenslagen. Als hij op dag 1 al denkt; x of y is hier al meteen niet goed geregeld’, dan komt een volgende negatieve ervaring al in een kwader daglicht te staan. En een goede inwerkperiode kan hier zeker tegen helpen.

Inhoud

De ondertitel van het boek is ’49 tips voor het inwerken van nieuwe medewerkers’ en deze vormen dan ook het hoofddeel van het boek, hoewel de 14 best practices zeker ook de moeite waard zijn; hiervoor zijn de nodige bekende en minder bekende bedrijven geïnterviewd over hun introductiebeleid. Het boek sluit af met 5 checklists.

49 tips

De 49 tips verspreiden zich over de hele breedte van het introductiebeleid, van ‘(2) verbeter het introductieprogramma systematisch’ tot ‘(18) geef de nieuwkomer een warme, persoonlijke eerste dag’. Soms worden de tips erg specifiek ‘(42) maak een smoelenboek’, maar mogelijk zijn dit juist de pareltjes voor de meer doorgewinterde HRM­er.

14 Best practices

Hier treffen we praktijkervaring die mooie handvatten kan geven. Zelf vond ik Ikea leuk om te lezen, (hier ben ik biased omdat ik dat ook een mooi bedrijf vind). Naast de grote bedrijven (KPMG, Corus) treffen we gelukkig ook kleinere (Guerilla games), zodat ook lezers uit kleinere organisaties passende cases kunnen vinden. De auteur heeft er duidelijk moeite voor gedaan om de cases vergelijkbaar te maken en daarom stelt hij iedere organisatie dezelfde vragen (o.a. Wat zijn de doelen van het introductiebeleid en een vraag om persoonlijk advies m.b.t. het onderwerp). De antwoorden op die eerste vraag is interessant; het valt op hoe deze doelen uiteen kunnen lopen.

Checklists

Het boek sluit af met 5 praktische checklists, die ook toegespitst zijn op de per fase verantwoordelijke persoon voor het inwerken van een medewerker (recruiter, leidinggevende, HR). Dit maakt al het voorgaande uit het boek tastbaar en kernachtig en is zeker een waardevolle toevoeging geweest.

Mogelijke toevoeging

Ik noemde al de redenen om aan het introductiebeleid te sleutelen (verlagen van verloop en verzuim). De uitdaging zal echter zijn om de beslisser hierover te overtuigen van het feit dat het introductiebeleid hier een belangrijke factor in is (als het dat is) en dat juist hier de winst te boeken valt. Helaas gaat het boek daar niet veel dieper op in dan dat hier geld bespaard kan worden – hier liggen zeker mogelijkheden voor een waardevolle toevoeging (zeker ook in het onderbouwen van waarom het introductiebeleid en niet een andere factor belangrijk is voor het in toom houden van verloop en verzuim).

Wie moet De introductiegids lezen?

Let wel: deze review is geschreven voor een weblog dat zich toespitst op HRM’ers. In dat kader zou ik willen zeggen: “niemand, want u weet bijna alles al, behalve de specifieke cases. Als u daar interesse in hebt, dan is het boek de moeite waard.” Helaas laat de praktijk soms anders zien en zijn er genoeg organisaties die op het introductiebeleid nog winst kunnen boeken. Deze kunnen zeker inspiratie vinden in De Introductiegids; onder de 49 tips staat vast wel iets dat u kunt gebruiken en anders vindt u zich wellicht gestaafd in de best practices of de checklists.

De inspiratiegids is o.a. te bestellen bij Bol.com.

Expand noch ondergetekende ontvangt op enige manier commissie over uw eventuele aankoop.

0 reactie(s) op “Review van De introductiegids”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.