Wat ‘doet’ een manager precies? Waarom hebben we managers?

07/08/2014 Leestijd: 3 minuten

Waarom hebben we managers? De manager is geen specialist en kan zich meestal inhoudelijk niet uitlaten over waar de specialisten in zijn team mee bezig zijn. De roep dat zelfregulerende teams het even goed of zelfs beter doen dan teams met een manager wordt steeds vaker gehoord. En zo ontstaat het idee dat we de manager misschien helemaal af moeten schaffen en zoals bijvoorbeeld Valve geen organisatiestructuur meer moeten hebben. Maar zijn managers onmisbaar? Wat doen managers en waar ligt hun toegevoegde waarde in met name kennisgerichte organisaties? Zeker daar werkt een hiërarchische structuur niet (goed), juist omdat de manager de werknemer niet inhoudelijk kan vertellen wat zij of hij moet doen.

Wat doen managers?

Managers hebben allerlei taken, van coördinatie, het verspreiden van informatie, tot het toebedelen van taken. Maar alles dat hier genoemd wordt kan in principe ook gedaan worden door teamleden: ze kunnen onderling taken verdelen, wekelijks afspreken, knelpunten bovenhalen en, zeker als ze op elkaar ingespeeld zijn, kijken wie welke taken het beste op zich kan nemen. Dus wat blijft er over voor de manager om te doen?

Unieke positie van de manager

Juist doordat de manager minder of niet in het ‘alledaagse’ werk zit, heeft hij een ander perspectief op de gang van zaken. Hij kan de dynamiek van het team beter zien en de rollen zien die iedereen inneemt. En als hij geen inhoudelijke expert is, dan kan hij zich op andere vlakken ontwikkelen. Wat nu als de manager zich opstelt als coach, goed is in mensenkennis, in het aanmoedigen van mensen, in het zien van kansen en valkuilen en mensen hier in kan begeleiden? Op die manier ontwikkelt de manager zijn eigen specialiteit, niet op het gebied van het inhoudelijke product, waar hij uiteraard voldoende van moet weten, maar op het gebied van het helpen ontwikkelen van alle andere werknemers. Zeker in een kennisintensieve omgeving liggen hier veel kansen: iemand is nooit uitgeleerd en door de dynamische omgeving blijven er altijd uitdagingen om het team flexibel, innovatief en betrokken te houden.

Een team managen wordt zo minder ‘leidinggeven’ – een woord dat nog sterk met managen wordt geassocieerd. Natuurlijk kan de manager leidinggevende blijven, maar of die rol op de eerste plaats moet komen, is een vraag die we ons moeten gaan stellen. Ook over het verenigen van de coachende en leidinggevende rol in één persoon is een boom op te zetten – net als of een leidinggevende altijd nodig is. Organisaties als Valve kunnen zonder leidinggevende, maar dit is niet voor iedere organisatie een oplossing, in ieder geval voorlopig niet.

Wat doet een manager precies? Waarom hebben we managers? De manager als onderdeel van een team?
Waarom hebben we managers? Werkt de rol van manager beter als hij onderdeel is van het team, in plaats van er hiërarchisch boven te staan?

 

Toekomst van de manager

Dus, wat voor managers zullen in de toekomst succesvol zijn en wat zullen managers in de toekomst meer gaan doen? Managers in kennisintensieve organisaties zullen meer de coachingskant op gaan, de mensen begeleiden die het inhoudelijke werk doen meer dan hen vertellen wat ze moeten doen. Hier past een ander profiel bij dan de traditionele manager die boven de andere werknemers staat. Dan hebben we managers omdat ze de rest van de organisatie beter maken in wat ze doen. Meer de omgekeerde piramide van dienend leiderschap: de manager is er om de lijn te ondersteunen, niet andersom.

0 reactie(s) op “Wat ‘doet’ een manager precies? Waarom hebben we managers?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.