Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Komt een medewerker bij de HR manager

U zult het wellicht gemerkt hebben: het HR landschap is langzaam maar zeker aan het veranderen! De HR manager maakt alom plaats voor de HR Business Partner.

Net als enige tijd geleden de personeelsfunctionaris (nog met kleine letter) ingeruild werd voor de Human Resource Manager (jawel nu met hoofdletter). Daarbij vroeg menigeen zich af: wat managet die Human Resource Manager dan wel? De antwoorden hierop werden in pittige power point presentaties voorgeschoteld. Met woorden als “change agent” en “strategisch personeelsbeleid” werd menig criticus de mond gesnoerd. De vraag kan gesteld worden of de verwachtingen die met de komst van de Human Resource Manager (ter wille van de spreektijd afgekort tot HR Manager) gepowerpoint werden, ook gerealiseerd zijn. Heeft de organisatie haar doelstellingen beter weten te bereiken? Hebben de medewerkers hun ambities beter kunnen realiseren? Ik vraag het me af.

En nu de aankondiging dat we voortaan een HR Business Partner hebben. Bij die aankondiging is de PowerPoint presentatie vervangen door de webcast zodat iedereen op deze globe op hetzelfde moment dezelfde boodschap krijgt.  Was er bij de PowerPoint presentatie gelegenheid tot het live stellen van vragen en tot het voeren van een levendige discussie, bij de webcast stuur je de vragen online in waarna je het antwoord van de deskundige krijgt. Vanwege het hinderlijke achtergrondgeluid zijn de microfoons van de deelnemers namelijk op “mute” gezet. Duidelijk wordt dat de HR Business Partner primair opgesteld staat voor de managers. De medewerker kan op de nieuwe website de antwoorden zoeken op de vragen of bellen met de infodesk van het nieuwe HR Shared Service Center.

Komt een medewerker bij de HR manager…………………………….steeds minder dus!

Wat denkt u: een goede ontwikkeling of?

Geplaatst in HR varia door Olaf Otten op 22 maart 2012

Reacties op Komt een medewerker bij de HR manager

Jeroen op 15 december 2015 16:44

Het is natuurlijk wel zo dat de naam steeds dichter ligt bij wat we willen dat de HRM'er doet. Hij moet business doelen ondersteunen en dat geven we nu duidelijk aan in de naam.

Dit lijkt echter nog steeds voorbij te gaan aan de "HR realiteit" die nog steeds ongestructureerd lijkt te zijn.

Marcel K op 15 december 2015 16:44

Heeft dit niet vooral te maken met de ontmenselijking van het bedrijfsleven en de maatschappij? Alles wordt gereduceerd tot nummers en termen die met bedrijfsresultaten te maken hebben. En zo verarmen we onszelf, zonde!

Plaats zelf een reactie