Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Krappe arbeidsmarkt vraagt flexibele arbeidsvoorwaarden

Arbeidsmarktcommunicatie is hot, bedrijven zoeken personeel en proberen zich zo goed mogelijk te presenteren. De arbeidsvoorwaarden zijn een belangrijk deel van het totaalplaatje dat een bedrijf van zich laat zien. Belangrijk is dat arbeidsvoorwaarden aansluiten op wat de werknemer wil. Op Personeelsnet *een mooi artikel met daarin vier mogelijkheden om de krapte op de arbeidsmarkt tegen te gaan. Hieronder volgt een korte parafrase.

1. Arbeidsvoorwaarden beter bekend maken
Werkgevers moeten beter communiceren over het arbeidsvoorwaardenpakket, omdat er steeds meer te kiezen valt. Slechts de helft van de werknemers zegt voldoende op de hoogte te zijn van de eigen arbeidsvoorwaarden.

2. Arbeidsvoorwaarden flexibel combineren
Werkgevers willen meer ruimte om bestaande (spaar)regelingen voor werknemers flexibel te combineren. Zestig procent van de werkgevers wil dat de spaarloonregeling en de levensloopregeling worden samengevoegd. De helft wil daar eveneens de lijfrenteregeling bij betrekken.

3. De werknemer centraal stellen
Ondernemers stellen de klant centraal. Omdat Nederland een diensteneconomie is, hangt de tevredenheid van de klant in hoge mate af van de prestaties van werknemers. Daarom is het verstandig om naast de klant ook de werknemers op een voetstuk te plaatsen.

4. Aandacht voor werknemers die niet ziek zijn
Werkgevers concentreren zich te veel op de vijf procent werknemers die verzuimen. Maar om het bedrijf vitaal te houden, moet er juist ook veel aandacht uitgaan naar aanwezige werknemers.

Vier sterke adviezen waar veel bedrijven lering uit kunnen trekken. Met dank aan Personeelsnet.

 

* Link werkt niet per 18-8-2015

Geplaatst in Compensation & Benefits door Expand Redactie op 30 april 2008

Reacties op Krappe arbeidsmarkt vraagt flexibele arbeidsvoorwaarden

Erik van de Polder op 15 december 2015 16:44

Eens, het artikel raakt de kern. Wat ik alleen jammer vind, is dat er nog altijd zo veel aandacht besteed wordt aan werknemerstevredenheid.

Onderzoeken, zoals genoemd in het artikel, die een relatie tussen werknemerstevredenheid enerzijds en klanttevredenheid en/of winstgevendheid anderzijds aantonen, zeggen minder dan het lijkt. Is een tevreden medewerker wel ■cht productiever? En kan er sprake zijn van omgekeerde causaliteit? Hierover is in de wetenschap naar mijn weten nog geen uitsluitsel gegeven.

Het lijkt me belangrijker te sturen op indicatoren die de productiviteit van werknemers veel directer beinvloeden. Wanneer je het hebt over 'werknemers op een voetstuk plaatsen' doe dat dan bij de juiste mensen; werknemers met een hoge productiviteit, met tevreden klanten/relaties en een laag verzuim.

Plaats zelf een reactie