Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Kroniek van een aangekondigde dood

Cap Gemini had een prachtige marketing slogan voor het eigen personeel: “Master of your own destiny”. Bekt lekker; voelt goed. Helaas; een aantal business unit managers binnen hetzelfde bedrijf hadden een andere titel voor medewerkers: “warm vlees”.

John Bowmer (voormalig CEO van Adecco) had een favoriete uitspraak: “We are in the business of forcing round pegs into square holes”. Au. Pijnlijk voor kandidaat en klant.

Waarom deze quotes? Om te laten zien dat intermediairs in het algemeen niet geïnteresseerd zijn in mensen. Ze worden enthousiast van rond, warm vlees om dat vervolgens in een vierkant gat te rammen. Een en ander tegen een zeer aantrekkelijke vergoeding.

Meedeinend op de golven van de moderne technologie gebruiken intermediairs vooral e-mail spam om de voorraad warm vlees op peil te houden. Als je als nietsvermoedende banenzoeker je CV bij een vacaturesite achterlaat ben je voor een intermediair een prime spam target. Ze sturen fake e-mails die suggereren dat je op basis van jouw buitengewoon interessante CV bent gevonden. En vragen je vervolgens om je bij site xyz aan te melden.

Viagra spam of banen spam, er is geen enkel verschil.

Wanneer gaan intermediairs zich realiseren dat ze ook een verantwoordelijkheid hebben naar de kandidaten die ze benaderen? Het anwoord: Nooit. Ze kunnen namelijk veel te veel geld verdienen aan die kandidaten om zichzelf ethische vragen te stellen.

Wanneer gaan vacaturesites zich realiseren dat ze een verantwoordelijkheid hebben tegenover kandidaten die zich inschrijven? Het antwoord: Nooit. Ze kunnen namelijk veel te veel geld verdienen aan CV databases om zichzelf ethische vragen te stellen.

Wat betekent dit voor intermediairs en vacaturesites als er een beter alternatief komt? Het antwoord: Een kroniek van een aangekondigde dood (met dank aan Gabriel Garcia Marquez).

Voor het zover is zou ik graag schrijnende voorbeelden van dit gebrek aan fatsoen willen vernemen. Dus vertel over de meest stompzinnige, botte en lachwekkende e-mails die jij hebt ontvangen van intermediairs. Ik ben benieuwd…

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 4 juni 2007

Reacties op Kroniek van een aangekondigde dood

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Het eerste voorbeeld dat in me opkomt zijn alle priv■berichten op hyves die, op basis van het feit dat ik lid ben van bepaalde hyves, insinueren dat ik voor het desbetreffende bedrijf een 'zeer interessant profiel' heb en of ik me toch niet wil inschrijven. Gelukkig staan er soms ook vacatures in die priv■berichten die toch wel goed worden weergegeven.

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:44

Ik krijg ook steeds vaker berichten via sociale netwerken zoals Linkedin. De toon die daarin gezet wordt is vaak arrogant. Zo kreeg ik laatst een bericht met een titel online marketeer gezocht. Vervolgens ging de mail verder en daarin stond."Ik heb je profiel gezien en heb de ideale baan voor je". Vervolgens wordt er een vacature genoemd die niets met mij te maken heeft. Het ging om een accountmanagers functie. ZUCHT. Hoe kan iemand nu weten, op basis van mijn profiel, wat bij me past? Verkondig het dan ook niet.



Het valt me ook op dat men wel weet wat goed voor je is. Zo kan ik me een voorval herrinneren van een bemiddelaar die een functie voor me had , en mailde, die ik veel te licht vond. Ze vertelde dat zij wel wist wat goed voor me was omdat ze al jaren in het vak zal. Ik besloot af te wijzen en werd een dag later gebeld door een andere bemiddelaar voor dezelfde baan. Die vertelde dat het om een HBO startfunctie ging.

Bas van de Haterd op 15 december 2015 16:44

@Paul: op basis van je profiel KAN je een redelijke match maken, alleen moet je dan wel de moeite nemen om je daarin te verdiepen. Een andere manier is dat je eerst iemand vraagt wat hij exact zoekt. Epeople liet recent weten in 2006 in totaal 10% van haar plaatsingen dankzij linkedin geregeld te hebben. Bingo zou ik zeggen, het kan allemaal, maar alleen als je het GOED doet.



Targetten, niet te algemeen gaan, personaliseren. Helaas is er wel een mentaliteitsverandering nodig en vooral het idee dat je geen 1000 man nodig hebt om 1 functie te vervullen, maar dat 1 ook kan volstaan als je daar de tijd in investeerd.

Plaats zelf een reactie