Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Lees en reageer

Leest u regelmatig HRM gerichte weblogs? Heeft u wel eens naar het aantal reacties gekeken? Welke conclusie trok u toen? Juist: dat weinig HR profesionals hun mening online plaatsen.

Enkele voorbeelden van HRM weblogs zijn:
Personeelslog
HRlog
Expand

Als u door de lijsten van artikelen scrollt dan zal u opvallen dat er maar weinig reacties zijn. Enkele artikelen maken een echte discussie los, sommige artikelen krijgen een enkele reactie, veel artikelen krijgen geen reacties. Zonde! Verloren potentieel!

Kan het ook anders? Kijkt u eens op Marketingfacts. Op het moment van schrijven hebben de eerste 3 postings respectievelijk 21, 4 en 9 reacties. Dat is een heel ander verhaal!
Natuurlijk is marketingfacts erg groot en zijn de HRM weblogs meer verdeeld of versplinterd. Maar ook met twee actieve partijen (professionals) kan een vruchtbare discussie ontstaan. En waar je over gepraat hebt onthoud je beter dan wat je hebt gelezen. Om nog maar niet te spreken van de toegevoegde waarde die de mening van een ander op uw eigen visie kan hebben.

Wat gaan we doen?
En wat gaan we nu doen? Wij van Expand zijn benieuwd waarom er weinig reacties zijn. Voor deze posting willen wij u aanmoedigen om onder een pseudoniem of simpelweg onder de naam 'anoniem' een reactie te plaatsen, waarin u ons verteld waarom u niet reageert.
Let op: Het enige verplichte veld is de naam. Mailadres en website zijn niet verplicht!

Wij zijn benieuwd naar uw reactie!

Geplaatst in Arbeidsrecht door Ad de Beer op 7 februari 2008

Reacties op Lees en reageer

Michel Rijnders op 15 december 2015 16:44

HR professionals reageren verhoudingsgewijs minder omdat ze minder online savvy zijn dan marketeers en daardoor nog in de aloude angst leven om zich op internet in de kijker te spelen.



Daarnaast spelen natuurlijk de bezoekersaantallen mee. Die zijn in dit gebied veel lager en daardoor ook minder reacties. Dat laat wellicht weer zien dat HR nog flink achterloopt op online ontwikkelingen.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Ik heb gisteren over dit onderwerp nog een discussie gevoerd en daar kwam onder andere uit dat online activiteiten niet inherent zijn aan de functie van HR professionals.

Nu ben ik het daar niet helemaal mee eens - sterker nog ik denk dat er heel veel te winnen valt online. Maar er valt wel iets voor te zeggen dat marketeers en ICT'ers actief bezig zijn met hun medium. Terwijl een HR professional zijn alledaagse taken doet.



Toch hoop ik hier wat reacties te zien van mensen die we nog niet kennen. Dat paradigma van HR professionals die online niets te winnen denken te hebben mag wel eens doorbroken worden!

Sjaak op 15 december 2015 16:44

Ik denk dat (zoals gezegd) er relatief weinig (ervaren)HR Professionals op internet te vinden zijn. Vooral de nieuwe generatie HRM'ers zal de komende jaren meer gebruik maken van het internet. Daarnaast worden op de sites die ook hier genoemd worden vaak gereageerd (en geblogt) door dezelfde (ervaren) HRM'ers (ik noem: Bas van de Haterd, Michel Rijnders en Ad de Beer) waardoor reacties van 'newcomers' niet uitgelokt worden.

Bas van de Haterd op 15 december 2015 16:44

@Sjaak: ik zou mezelf met mijn 29 jaren nog geen ervaren HRM'er willen noemen. Maar ik denk dat het daar maar ten dele mee te maken heeft.

Ten eerste geeft Michel al aan: HR is online minder aanwezig. Deels komt dat doordat HRM'ers blijkbaar minder passie voor hun werk hebben dan bijvoorbeeld marketeers. Trap ik nu mensen op hun tenen? Misschien wel. Maar behalve een enkele uitzondering zijn de meeste als ze thuis zijn thuis en niet meer met hun werk bezig. Veel (online) marketeers zien hun werk als hobby en omgekeerd en hebben dus geen 'tijdsprobleem', want het is leuk.

Het tweede is denk ik procedures. HR denkt veel vanuit procedures. Regeltje hier, handboekje daar, etc. Dus dan gaat men zich afvragen: wat zijn de regels voor reageren? Oh, die zijn er niet? Nou, dan laat ik het maar niet doen. Wie weet dat iemand het er niet mee eens is.

Daarnaast is HR minder met personal branding bezig. Onterecht, maar het is wel een feit. Marketeers zijn veel meer bewust van hun marktwaarde die beâ– nvloed wordt door hun online personal brand. Recruiters en HR veel minder.

Het is dus denk ik een combinatie tussen harde aantallen (wat Michel al aangeeft), passie en state of mind (mag het wel, waarom zou ik, stel je voor dat ik iemand voor het hoofd stoot).

overigens reageer ik (kan nu enkel voor mezelf spreken) regelmatig om juist een discussie levendig te houden. Als je nooit een reactie ziet, heeft men ook geen neiging te reageren, doorgaans.

Sjaak op 15 december 2015 16:44

@Bas: Ik ben het met je eens dat marketeers veel meer bezig zijn op het internet. Dat komt ook deels, omdat het vakgebied meer raakvlakken heeft met internet. Natuurlijk ben ik het ook met je eens dat HR meer gebruik moet maken van de mogelijkheden van het internet, maar zie op dit moment voor onze organisatie niet veel meer mogelijkheden dan alleen recruitment.



Online Personal Branding voor HRM'ers ligt nog te ver weg voor HRM'ers die zich niet bezig houden met recruitment. Echter voor HRM'ers met een eigen consultancy bureau ;) is Personal Branding natuurlijk niet meer weg te denken.

annoniem dan maar op 15 december 2015 16:44

Hi,



De reden waarom ik niet altijd reageer is omdat het niet zichtbaar is levend dit forum is. Er wordt alleen gemeten wie er reageerd, niet het aantal keren gelezen. Laat dat ook zien, dat is al veel uitnodigender.



@ de online Marketeers. Als HR niet online zit dan heeft het ook weinig zin om te klagen dat ze niet reageren. Hoe krijgen we HR, beste marketeer, online?

Sjaak op 15 december 2015 16:44

@Anoniem: Wanneer zou het voor jou uitnodigender zijn om te reageren, bij veel lezers of juist weinig?

annoniem dan maar op 15 december 2015 16:44

@ Sjaak: Zoals ik al aangaf lijkt het soms een "dood" forum omdat er weining reacties zijn. De reacties die er zijn, zijn meestal van expand mensen zelf. Het zou al een stuk beter zijn als je kon zien hoe vaak een artikel gelezen is en er zelfs een rating aan zou kunnen geven.



Expand zelf op 15 december 2015 16:44

@ anoniem dan maar:

Bedankt voor de tip, Je punt is bij deze opgepakt!

Henry op 10 juni 2016 12:52

Great! WP Link Shield Review - Let's Kill Bad Link Cloaking

Plaats zelf een reactie