Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Leren niet te tobben, twee tips van een coach

Ontslagen, reorganisaties, inkrimpingen e.d. maken de werksituatie voor veel  werknemers en ondernemers onrustig. Veranderingen brengen angst en onzekerheid met zich mee en veroorzaken stress.  Mensen worden er zenuwachtig en bezorgd van. Steeds meer zie ik in de praktijk dat mensen gebukt gaan onder alles wat er op hun werk gebeurt. Het lijkt erop dat tobben een van de grootste problemen is waarmee werknemers en ondernemers te kampen hebben.

Hoe kun je nu het best omgaan met deze onzekere situatie? Naar mijn mening zijn de onderstaande stelregels heel belangrijk.



Leef één dag tegelijk

Veel  mensen verspillen energie aan het denken aan de toekomst en het verleden. Het verleden is voorbij en de toekomst is er nog niet. Er is maar één tijd en dat is het heden. Laten we dus genoegen nemen met de tijd waarin we wel kunnen leven, de tijd tussen nu tot bedtijd. Ik raad u aan om uw aandacht te richten op het heden , de werkelijkheid van vandaag. De meeste dingen waar we over piekeren gebeuren namelijk nooit.  Dus stop met piekeren en ga leven met de dag.

Blijf de dingen in hun juiste perspectief zijn

Sommige problemen zijn helemaal geen getob waard. Heeft de baas mij vandaag wel een compliment gegeven? Zal de klant wel ja zeggen tegen mijn offerte? Het zijn zaken waar je geen directe invloed op hebt.  In het leven zijn sommige dingen van belang en andere niet. U kunt uw zorgen halveren door dit onderscheid aan te brengen.


Wanneer u deze adviezen ter harte neemt, zal uw werkdag een stuk rustiger worden. Succes!

 

Plaatje dankzij PhotoLab XL op flickr.

Geplaatst in Talent & Leadership Development door Corinne Klaver op 8 maart 2012

Reacties op Leren niet te tobben, twee tips van een coach

Van der Vliet op 15 december 2015 16:44

Goede tips wel. Ik geloof dat je moet focussen op goed zijn in je werk. Al die andere dingen komen dan later, of zijn niet belangrijk meer.

Jeroen op 15 december 2015 16:44

Ik ben fan van het één ding tegelijk doen.

Zou dit ook iets zijn voor HR? Om werkwijze en tijdmanagement te introduceren in organisaties en werknemers zo te helpen effectiever en efficiënter hun werk te doen?

Plaats zelf een reactie