Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Lig jij ook wakker van jouw brand?

'Door een goede brand  beslis jij zelf in welk hokje jij geplaatst wordt'. Door deze zin in Kim’s blog verslikte ik me bijna in mijn koffie. Allergie riep het op, weerstand bij de combinatie van de woorden ´brand´ en ´hokje´. Is het zo erg met ons gesteld, dat ieder van ons vanaf heden moet werken aan de manier waarop we door 6 miljard medeaardbewoners worden bekeken?

Een meesterlijk werkje dat ik recent via een kennis onder ogen kreeg gaf me enige steun bij mijn allergie. Stefan Klein bespreekt in  'De geluksformule' o.a. de tegenstelling tussen de weldadige effecten van solidariteit versus de door Kim besproken en in onze tijdgeest passende ideologie van de IK-promotie. Maak door middel van branding het eigen IK tot een uniek merk, re-engineer (lees: werk) aan jezelf en zorg door middel van benchmarking ervoor dat je voortdurend de beste en succesvolste als richtsnoer neemt. Pffff, vermoeiend hoor. Nog maar een kop koffie om wakker te blijven.

Maargoed, nu komt ´ie. Volgens Klein zijn deze hedendaagse IK-gerichte strategieën geen lang leven beschoren. Omdat het een onmenselijke zware belasting voor hen die ze proberen na te leven zou inhouden.

We lezen verder in Klein´s debuut. Want hij heeft bewijs voor zijn stelling. Met wetenschappelijk onderzoek in Roseto, een provinciestadje in Amerika. Hoewel de inwoners buitengewoon ongezond leefden qua werk en voeding, lag het gemiddelde sterftecijfer er op een extreem hoge leeftijd. Wat maakte het verschil? De enorme solidariteit en de onderlinge band tussen de plaatsgenoten, zo ontdekten de onderzoekers. Bewoners leefden daardoor een relatief stressvrij leven. Echter, naarmate het de inwoners materieel beter ging, brokkelde deze gemeenschapszin steeds verder af: men trok zich meer en meer terug tussen de vier muren van de eigen woning. In een gelijke tred liep het sterftecijfer naar (normale) Amerikaanse waarden op. Kortom, de nauwe banden tussen de burgers en de daardoor ontstane immuniteit was met het toenemen van de welvaart, en daarmee het verloren gaan van de solidariteit en de onderlinge band, voorgoed verdwenen.

Wil dit zeggen dat we anno 2009 dus maar niet aan branding moeten doen? Hoewel het lijkt alsof ik Kim´s ideeën de grond in boor zit er wel degelijk een kern van waarheid in haar betoog. Als jij weet wie je bent en dit helder communiceert zet je een uniek en helder beeld neer van jou en je kwaliteiten. Ouderwetse doelgerichtheid dus. Oftewel in de psychologie de door Locke en Latham jaren geleden ontwikkelde goal setting theorie. Stel duidelijke en haalbare doelen en dit motiveert je om die daadwerkelijk te halen. Of het nu die baan is of dat prachtige huis.

Mijn punt zit er meer in dat we daarin ook kunnen doorslaan. Want volgens deze IK-idelogie moet ik me afvragen of deze blog wel in mijn brand past. Of het me misschien zelfs ruïneert, zoals in het voorbeeld dat Kim noemt van de New Yorkse Fierman. Wederom: vermoeiend. Maar als de door Kim’s besproken ideologie klopt en je profileert je goed op internet, dan moet je in de praktijk dat óók waar weten te maken. Gelukkig, de vertrouwde sociale vaardigheden tellen ook nog mee. Maar wij zijn toch meer dan ons profiel op Hyves en LinkedIn, of zitten we zo hoog in de piramide van Maslow dat we dat simpelweg uit het oog verliezen?

Een menselijk ‘foutje’ kan men zich in de 21ste eeuw trouwens best permitteren. Kim noemt Madonna als voorbeeld van een geslaagd brand: een dame met een sterk imago, waardoor klussen als vanzelf haar kant op komen. Maar was het niet Madonna die een paar weken geleden in het nieuws kwam, op nogal genante wijze? De kranten kopten het groot: Madonna is een controlfreak omdat ze seks met haar partner op de kalender plande. Dat zou de reden van haar scheiding zijn. Oei, slecht voor je imago mevrouw Madonna en dus je brand, zou je zeggen. Maar de reacties op nujij.nl waren beduidend koel. ‘Ok. Bericht gelezen en vergeten. Waar ging het over?’ ‘Kop en tekst lezen, wenkbrauwen fronzen, bericht vergeten’.

Schijnbaar is niet iedereen met die IK, in dit geval de Ik van Madonna, bezig. Misschien is het tijd voor meer aandacht voor élkaar, zoals de mensen in Roseto hadden voordat het materialisme hen naar het hoofd steeg. In plaats van overdreven veel aandacht voor jezelf en hoe jij overkomt op anderen. Dat leeft toch een stuk prettiger.

Geplaatst in HR varia door Rosita Havekes op 12 januari 2009

Reacties op Lig jij ook wakker van jouw brand?

Bert-Jan van der Mieden op 15 december 2015 16:44

Prachtig stuk Rosita! Uit het hart gegrepen. Evenwichtig ook. Ik maak graag het onderscheid tussen schijn en Zijn en tussen het schijn-ik(ego/schaduw) en het Zelf, onze ware persoonlijkheid die we in wezen Zijn. Van waaruit en vanuit welke hoofd- bij- en schijnmotieven handelen wij en profileren wij ons? Dat is de vraag en bepaalt of het vermoeiend is e.d. Er is weer een hoop egobranding aan de gang met oppervlakkig competentiegedoe met alle Roseto-effecten van dien. Maar als we ons Zelf hervinden en onze onderlinge verbondenheid, die van daaruit "vanZelfsprekend" is, dan maakt Zelfprofilering het verschil en is Een + Een meer dan de som der delen. Geen zweverig utopisch beeld, maar weldegelijk realiseerbaar en wat we eigenlijk allemaal, ook in organisaties, willen.

Bert-Jan van der Mieden.
Vertrouwenspersoon
http://www.bertjanvandermieden.nl



Tom Scholte op 15 december 2015 16:44

@ Rosita, mooi stuk en ik deel je visie dat het bij personal branding om meer moet gaan dan om profilering. Juist het van betekenis zijn voor anderen is de manier om een mooi beeld van jezelf neer te zetten. 'Je kunt alleen maar succesvol zijn, als je anderen helpt succesvol te zijn'. En wat dit succes is, moet een ieder natuurlijk voor zichzelf bepalen. Het van waarde zijn voor anderen is versterkend als je dit doet vanuit de dingen die je goed kunt en leuk vindt om te doen.

Henk S op 15 december 2015 16:44

Wanneer herinneren we ons eens dat HR/P&A van origine een sociale studie is. Inderdaad: we moeten ons bezig houden met elkaar. Samen speciaal/bijzonder/goed zijn.



Gisteren zag ik in een zeer mooie film 'into the wild' een waarheid als een koe. "Happiness only real when shared". Laten we bovenstaande goed tot ons nemen en samen verder gaan.

Plaats zelf een reactie