Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Luisteren om te leren (juist managers!)

Actief  luisteren, oprechte interesse tonen, minder praten en meer in het NU leven, zou de communicatie tussen mensen sterk verbeteren. Het levert naar mijn mening tevens meer kwaliteit en energie op binnen organisaties.
Luisteren is geen passieve bezigheid. Je doet het met al je zintuigen, zoals je ogen, oren en gevoel voor prikkels en signalen uit je omgeving. Door te luisteren kun je veel van een ander leren,  je creatief vermogen kun je versterken en je raakt geïnspireerd. Samenwerken gaat beter en wordt leuker. In het algemeen vertellen mensen graag over wat ze hebben meegemaakt en wat ze doen in het dagelijks leven.

Een juiste balans tussen praten en luisteren vergroot het leervermogen binnen een onderneming. Door open vragen te stellen, een actieve houding aan te nemen en echt te luisteren, ontstaat er contact tussen mensen.  Je creëert hiermee  een betere uitwisseling van informatie en een prettige interactie. Dit lijkt in een periode van verzakelijking een belangrijke voorwaarde om als team en daarmee als bedrijf duurzaam succesvol te zijn.
Luisteren is overal en altijd belangrijk voor iedereen die wil communiceren en echt met een ander een relatie aan wil gaan.  Luisteren is de allerbelangrijkste communicatieve vaardigheid. Het is nog waardevoller dan vlot kunnen spreken en goed kunnen schrijven. Effectieve communicatie begint bij goed luisteren.

Als managers goed luisteren, kunnen ze veel ideeën halen uit andere mensen. De beste oplossingen ontstaan door elkaar te betrekken bij onderwerpen en elkaar te inspireren tot out of te box denken.  Zet de ontvanger aan, laat anderen ideeën uiten en neem die gretig in je op. Het is een gegeven dat  niemand alles kan weten en dat ondersteunt het belang van luisteren. Veranderingen en ontwikkelingen ook binnen het vakgebied Human resources gaan snel. Bijblijven is belangrijk en daarbij kan goed luisteren naar mensen in je netwerk en directe omgeving je uitstekend helpen.
De beste manier om te leren is  jouw luistervaardigheid te vergroten en dagelijks te benutten. Wanneer dit bewustzijn wordt vergroot, zal iedereen daar in de praktijk voordeel van ondervinden.

Succes met luisteren. Stilte is fijn !

Geplaatst in Talent & Leadership Development door Corinne Klaver op 24 april 2012

Reacties op Luisteren om te leren (juist managers!)

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.