Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Maak gebruik van de onofficiële kennis in je organisatie

Organisaties zijn gebaat bij kennisdeling, dat verbetert de productie / dienstverlening en kan de kosten verlagen. Ook kan er worden bespaard op dure opleidingen door intern mensen kennis te laten delen.

In een organisatie kun je op veel verschillende manieren kennis delen. Dit gebeurt op verschillende niveaus van formaliteit, zowel de opgedane kennis als de manier van verkrijgen kunnen sterk verschillen. Kortom, kennisdeling reikt van een praatje bij de koffiemachine tot een officieel diploma door een gecertificeerde trainer. Als organisatie is het belangrijk om inzicht te hebben in het gewenste niveau van kennisdeling. Volgens mij zijn er vijf niveaus van kennisdeling te onderscheiden:

  1. Koffiepraat

Stel, je staat bij het koffieapparaat en ontmoet daar Hennie, die goed is met excel, je herinnert je dat je laatst iets niet gedaan krijgt en besluit hem te vragen of hij je kan helpen.

  1. Contact obv een functie

Je hebt hulp nodig met het installeren van een programma, daarvoor neem je contact op met IT.

  1. Een interne opleiding

Je organisatie heeft bepaalde interne opleidingen, die niet per se een certificaat hebben. Je wordt opgeleid om bijvoorbeeld met een bepaald apparaat om te gaan. De opleiding vindt gestructureerd plaats, maar heeft niet per se een certificaat.

  1. Externe workshop, seminar

Je woont een seminar of ander event bij met een centraal onderwerp, waarschijnlijk met het doel om meer te leren over het onderwerp.

  1. Externe cursus

Je volgt een externe cursus of opleiding, met als einddoel een certificaat, bijvoorbeeld een MCSA of ITIL opleiding.

Niveau 3 en 4 zouden eventueel om worden kunnen gedraaid, afhankelijk van de zwaarte en motivatie van de interne opleiding.

Deze niveaus lijken me intuïtief en ook redelijk uitputtend. Ook zijn dit de niveaus die vaak worden toegepast. Verder denk ik dat je met deze categorisering overzicht aan kunt brengen in de kennisbehoefte binnen de organisatie, de basis voor ieder opleidingsbeleid. Graag zou ik toch nog een niveau toe willen voegen, een niveau 2.5, zo je wilt. Een niveau waar werknemers elkaar met een meer officiële insteek iets leren.

Het missende niveau: serieus met elkaar om tafel gaan zitten.
Hoe vaak gebeurt het dat een of enkele werknemers besluiten dat ze écht iets willen leren en dat er geen geld is voor een opleiding, of dat de kennisbehoefte geen betaalde cursus verantwoord, maar toch meer eist dan een kort gesprek met IT? Mijn gok is: veel vaker dan we doorhebben. Dit is een ideaal moment om koffiepraatjes op een hoger niveau te tillen, door werknemers aan te moedigen om eens een half uur om de tafel te gaan zitten met een gericht doel, bijvoorbeeld de gevraagde excel cursus.

Vaak leer je sneller van iemand die je al kent en die jou al kent. In een veilige omgeving. Juist de middenslag tussen een officiële opleiding en het onofficiële koffiepraatje is erg laagdrempelig. Ook kan dit de algehele kennisdeling binnen de organisatie bevorderen en zo besparen op een hoop cursussen, de kennisbehoefte kan tot op zekere hoogte binnen de organisatie worden ingevuld.

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 20 maart 2010

Reacties op Maak gebruik van de onofficiële kennis in je organisatie

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie