Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

McDonald’s social media debacle: McFail

McDonalds krabt zich flink achter de oren na het falen van hun Social Media campagne waarbij ze Twitter betaalde om haar promoted tweets bovenaan de zoekresultaten te krijgen. Op die manier dacht Mc Donald’s positieve reacties te genereren. Helaas voor Mc Donald’s  resulteerde dit in negatieve tweets met alle gevolgen van dien…..

De Amerikaanse fastfoodketen had op het prille reclameplatform van Twitter twee gesponsorde “tweets” gekocht: #meetthefarmers en #McDStories. De bedoeling was dat er een stroom reacties van tevreden klanten zou volgen. Maar dat liep net even anders. Via de hashtag #McDStories werd door McDonalds de tweet “als je iets met trots maakt, kunnen mensen dat proeven”gepubliceerd. En dat was niet zo handig, aangezien mensen onder andere als volgt  reageerden:

mcfail (MCfail.jpg)

Er kwamen zoveel negatieve en vijandige reacties binnen, dat McDonald's al na twee uur besloot de campagne, die door critici al snel bestempeld werd als '#McFail', af te breken.

Social media zijn een prima hulpmiddel om in te zetten bij diverse campagnes; het is wel verstandig om eerst te checken of je positieve reacties kunt verwachten. En blijf bij jezelf; als je een fastfood keten bent waar iedereen van weet dat het ongezond voedsel is, pretendeer dan niet het tegenovergestelde…..

Persoonlijk ben ik totaal geen fan van McDonald’s en mijn argwaan neemt alleen maar toe als dit soort betaalde tweets de lucht in gaan……En, heeft u nog trek in een Big Mac?

Geplaatst in HR varia door Petra Brondgeest op 1 februari 2012

Reacties op McDonald’s social media debacle: McFail

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie