Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Microsoft TalentLab: zoet en zuur

Belofte maakt schuld, en dus heb ik vandaag Microsoft TalentLab bezocht, vermomd als enthousiaste Microsoft Dynamics developer die op zoek is naar nieuwe uitdagingen. Microsoft TalentLab is een initiatief van Microsoft voor haar partners. De partners zijn daarmee verantwoordelijk voor het vullen van de site met relevante content en banen. Ik ga dus eens kijken hoe enthousiast die partners zich daarvan kwijten!

De Homepage, direct zoeken en vinden!
De Homepage heeft een wat merkwaardige opbouw, waarbij met name het logotype, de navigatie en een drietal functies (Ontdek je talenten, Train je skills, Vind de job die écht bij je past) behoorlijk veel ruimte opeten waardoor er relatief weinig ruimte overblijft voor de kern: banen zoeken. Voor een terugkerende bezoeker wordt er hierdoor wel heel veel ‘real estate’ verbrast aan nogal oninteressante content.

Want de kern van de Homepage is een functioneel kaartje (natuurlijk Microsoft Visual Earth) waar de partner worden getoond, met daaronder naar keuze een lijst van de partner of van de vacatures. Hierdoor zitten er wel veel partners/vacatures ‘below the fold’.

Wat heel prettig is voor een banenzoeker: ik kan mijn selectiecriteria ingeven en direct het resultaat zien. Geen zoekknop, geen nieuwe pagina; gewoon invullen en kijken. Da’s dus heel goed! Alleen als ik op basis van mijn postcode naar vacatures in mijn omgeving wil zoeken moet ik wel ineens op een knop Zoeken klikken. Da’s een beetje vreemd, en verwarrend. Dat postcode zoeken werkt ook niet voor vacatures, alleen maar voor partners

Er zitten ook wat onpraktische elementen op de Homepage. Zo is het jammer dat de selectiecriteria als een kolom aan de rechterkant van het kaartje zitten, ik had die criteria liever links gezien. En de resultaatlijst laat altijd maar een paar vacatures zien omdat een zoekfunctie (ter verfijning van het zoekresultaat) en een sorteerfunctie bovenaan die lijst staan. Twee functies die relatief weinig gebruikt zullen gaan worden hebben zo een veel te dominante plaats gekregen.

Partnerinformatie, daar heb je partners voor
Als kandidaat kan je het nodige te weten komen over het bedrijf waar je zou komen te werken. Er wordt iets verteld over het bedrijf, er zijn een aantal vaste onderdelen (Koffie, Dresscode, Lunches, Ontspanning, Bereikbaarheid, Klanten). En er is de mogelijkheid om via LinkedIn, Xing, MySpace en Hyves op zoek te gaan naar eventuele bekenden, of via Wikipedia, Blogpulse en Technocrati te kijken wat er over het bedrijf op Internet wordt geschreven.

Op het eerste gezicht dus een uitstekende en zeer uitgebreide set aan mogelijkheden voor het bedrijf om zich te presenteren en voor de kandidaat om zich te informeren.
Maar hier zie je direct de makke van TalentLab. Want de inhoud van sommige van deze partnerpagina’s is soms ronduit slecht. Als een bedrijf onder het kopje Lunches het volgende weet in te vullen: Alleen als je naar een klant gaat heb je een pak aan en anders gewoon wat je lekker zit, vraag je je af zo’n bedrijf zich wel realiseert wat het aanricht; ook ten opzichte van de andere partners die zich daar presenteren.

Verder is de implementatie van het zoeken bij LinkedIn, Xing, MySpace, Hyves, Blogpulse en Technocrati ronduit mager te noemen. Hier kan wel wat meer aandacht aan besteed worden zodat je daadwerkelijk iets kan vinden dat met de werknemers of het bedrijf zelf van doen heeft. 

Sollicitatieproces: heel snel
Solliciteren vereist registratie en het registratieproces is nogal rommelig, als ik mezelf heb geregistreerd moet ik alsnog inloggen. En als ik dat dan doe krijg ik de volgende melding: Je hebt je wachtwoord al aangemaakt. Log hiernaast in. Vreemd…

Als ik eenmaal een profiel heb aangemaakt (zonder ergens een melding over privacy te hebben gezien), en een CV heb geupload is het solliciteren slechts één klik. Ik hoef niet eens een motivatie te geven…

Response e-mail: heeeel slecht
En hoera!, ook Microsoft is aangestoken met het noreply virus, want ik krijg een mailtje van: noreply@microsofttalentlab.nl. En de titel van de e-mail is: Welkom bij Microsoft TalentLab. Hoezo welkom bij Microsoft TalentLab? Ik heb gesolliciteerd hoor!

En de volledig tekst van dit mailtje is zo slecht dat ik hem maar in zijn volledigheid hier toon:
Hoi Marc, je hebt gesolliciteerd!   
Eindelijk is je droombaan binnen handbereik. Want nu is er Microsoft TalentLab.
Je hebt gesolliciteerd op de vacature: Senior Dynamics Developer.
En je krijgt er de opleiding bij die je ervoor nodig hebt. Groeimogelijkheden volop dus.
We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op!

Groet,
Microsoft TalentLab

Naast alle standaard fouten worden er hier nog een paar extra gemaakt.

Wat te denken van de eerste zin: Hoi Marc, je hebt gesolliciteerd! Ja, dat weet ik ook wel, ik was erbij! Behandel me niet als een imbeciel, dank u! En Hoi Marc? Wel heel erg populair hoor.

En dan: Eindelijk is je droombaan binnen handbereik. Want nu is er Microsof TalentLab. Wat moet ik hier nou weer mee, ongewenste en misplaatste marketing babble. Eruit die zin!

En dan de zinsnede: ..je krijgt er de opleiding bij die je ervoor nodig hebt. Ik heb gesolliciteerd op de functie van Senior Dynamics Developer, welke opleiding krijg ik er dan bij? Weet het bedrijf (de Microsoft partner) wel dat dit in de e-mail staat? Ik denk namelijk dat ik voor een functie die tot € 7.5000 per maand betaald geen enkele opleiding krijg, ze verwachten namelijk al het een en ander van mij…

Maar de afsluiting is wel het meest bizar. Ik heb gesolliciteerd op een specifieke functie bij een specifiek bedrijf, maar ik krijg een afsluiting die doet veronderstellen dat Microsoft TalentLab contact met mij gaat opnemen. Volgens mij heb ik daar niet om gevraagd!

Hier ligt een taak voor TalentLab om deze bagger e-mail razendsnel te verbeteren.


Conclusie
TalentLab is een interessante en goedbedoelde poging van Microsoft om zichzelf te helpen door de partners te helpen bij het vinden van personeel. De site combineert aantrekkelijke features met onhandige of onnodige elementen, maar is ten opzichte van de bestaande vacaturesites een interessant initiatief, hoewel het natuurlijk om een heel specifieke nichesite gaat. Alleen de achterkant van het sollicitatieproces is een aanfluiting

Ik vind het verder een site met een identiteitscrisis. Gaat het nou om de partners of om de vacatures van de partners? De Homepage lijkt voor de partners te kiezen, wat het een beetje verwarrend maakt als je naar vacatures zoekt via de selectiecriteria. En verwarring is niet iets waar je toekomstige medewerkers in eerste instantie mee wilt confronteren.

Of TalentLab een succes wordt hangt vooral of van de mate waarin de Microsoft partners een structurele en serieuze bijdrage wensen te leveren door zinvolle content en vooral voldoende vacatures op de site te plaatsen. Anders is het een fraai vormgegeven site zonder inhoud.

 

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 24 maart 2007

Reacties op Microsoft TalentLab: zoet en zuur

Bas van de Haterd op 15 december 2015 16:45

Marc, de zoekopties m.b.t. Xinh, Hyves en Myspace zijn leuk, als ze zouden werken. Ze zijn niet clickable. Ook LinkedIn werkt maar half, je komt op de site. Niet zoals bij indeed een automatische zoekoptie.



Verder denk ik dat je deels zeurt, je bent nu IT'er dus je moet je verplaatsen in een IT'er en die worden wel graag aangesproken met hoi en die krijgen altijd opleiding. Want opleiding is key (voor een IT'er).



En noreply... tja, dat is zelfs bij wet verboden meen ik. Je MOET antwoord kunnen geven op een e-mail in Nederland. Voor mij is het altijd een teken van incompetentie van een organisatie.



Overigens zit epeople, een W&S bureau, er ook tussen / achter. Dus de mailingen verbazen me wel. Inderdaad, solliciteer je nu bij die partner direct, bij epeople of...

Bas Westland op 15 december 2015 16:45

@Marc en Bas (van de H.): Bedankt voor jullie vlijmscherpe analyse. Uiteraard is het TalentLab nog niet perfect, dat kan ook niet bij een 'first time'. Ons idee is ook steeds geweest dat we de feedback uit de 'blogosphere' gebruiken om continu verbeteringen aan te brengen. Ik ga jullie verbetervoorstellen (en complimenten) dan ook zeker opnemen met de direct betrokkenen in het project. Ik blijf bewondering houden voor Microsoft om haar nek uit te steken met dit concept. Hou het TalentLab in de gaten, want het gaat n■g beter worden.



P.S.: Overigens valt het met onze identiteitscrisis best mee. We hebben er nadrukkelijk voor gekozen om 'de werkplek' (dus de partner c.q. de werkgever) centraal te stellen, omdat blijkt dat meer en meer kandidaten selecteren op de werkgever en minder op de functie (dat zien we ook in onze reguliere w&s praktijk bij e-people). Door de dynamiek in de IT is je job namelijk toch permanent in beweging.

alex op 15 december 2015 16:45

Goed stukje Marc, bevat nuttig info.

Saskia Nijs op 15 december 2015 16:45

Ik ben erg blij met deze kritische feedback op Microsoft TalentLab. Voor Microsoft is dit een geheel nieuw initiatief met activiteiten die niet direct in lijn liggen met onze overige initiatieven. Toch vinden wij het het waard om hier in te investeren omdat onze partners bij ons voorop staan! Iedere feedback is welkom en nemen wij ook zeker ter harte. Wat betreft de link naar de social netwerks via partners, die werkt nu naar behoren. Daarnaast hebben wij ook de email die ontvangen wordt aangepast. Verder zijn wij met onze partners druk bezig om hun gegevens, hun openheid en hun links naar de social networks te vergroten. Kortom een boeiend project met veel nieuwe inzichten. Blijf ons scherp houden!

Plaats zelf een reactie